menu
https://novonordiskfonden.dk/da/nyheder/bevillinger-uddelt-for-foerste-gang-novo-nordisk-fonden-stoetter-styrkelse-af-stem-fag-paa-erhvervsuddannelser/

Bevillinger uddelt for første gang: Novo Nordisk Fonden støtter styrkelse af STEM-fag på erhvervsuddannelser

Bevillinger uddelt for første gang: Novo Nordisk Fonden støtter styrkelse af STEM-fag på erhvervsuddannelser

10 jan 2022

Novo Nordisk Fonden har for første gang uddelt bevillinger med det ene formål at styrke STEM-fagene på erhvervsuddannelserne.

I alt 15 mio. kr. er uddelt fordelt på fire forskellige projekter. Projekterne sætter bl.a. fokus på at styrke den helhedsorienterede STEM-undervisning, at udvikle “hands-on” læringsmaterialer via brug af virtual reality og at inspirere flere ufaglærte studenter til at gennemføre en STEM-erhvervsuddannelse.

Et af projekterne er et samarbejde mellem CELF – Center for erhvervsrettede uddannelser Lolland-Falster og Teknologisk Institut, hvor der udvikles en model til at overføre den nyeste forskningsbaserede teknologiske viden ud til både elever og lærere. Projektet ”STEM-Driiiver” indeholder bl.a. kompetenceudvikling af hovedforløbsundervisere og pædagogiske leder gennem STEM kursusmoduler og udvikling og afprøvning af næsten 50 uddannelsesspecifikke undervisningsforløb. Projektet kvalitetssikres gennem et evalueringssamarbejde med Professionshøjskolen Absalon.

“De støttede projekter inden for STEM på erhvervsuddannelserne demonstrerer et ambitiøst fagligt fokus på både helhedsorienteret undervisning, rekruttering og kompetenceudvikling af lærere, som er utroligt vigtigt for erhvervsuddannelserne i Danmark,” siger Berith Bjørnholm, Senior Vice President for Education & Outreach.

Læs mere om alle 4 projekter nederst på siden.

Ny ansøgningsrunde i 2022
Berith Bjørnholm fortæller, at Novo Nordisk Fonden også i 2022 vil uddele midler inden for området. Den nye ansøgningsrunde åbner næste efterår.

“Novo Nordisk Fonden ser et stort potentiale i at styrke STEM-fagene på erhvervsuddannelserne og vil derfor fortsætte støtten til området,” siger hun.

Udover de fire støttede projekter målrettet STEM-fagene på erhvervsuddannelserne, har Novo Nordisk Fonden også uddelt støtte på 70 mio. kr. til i alt 25 projekter inden for naturvidenskabelig uddannelse og formidling.

Læs mere om projekterne her.

Formålet for alle de bevilgede projekter er at fremme naturvidenskabelig almendannelse og styrke interesse, viden og kompetencer inden for naturvidenskab og teknologi blandt børn, unge og befolkningen i Danmark generelt.

Nye ansøgningsrunder inden for uddannelse og formidling i 2022:


Forår 2022:

Projektstøtte til naturvidenskabelig uddannelse og uformelle læringsmiljøer

Efterår 2022:
Projektstøtte til naturvidenskabelig uddannelse og uformelle læringsmiljøer

Projektstøtte til nytænkende kommunikation og debat om naturvidenskab og teknologi

Projektstøtte til styrkelse af STEM-fag på erhvervsuddannelser

De 4 støttede projekter til styrkelse af STEM-fag på erhvervsuddannelser:


Integration, Inspiration, Innovation – STEM som driver for EUD og EUX (STEM – Driiiver)

Claus Brandt Kristensen, CELF – Center for erhvervsrettede uddannelser Lolland-Falster, 3 år, DKK 4.901.790
CELF vil i samarbejde med Teknologisk Institut udvikle en model til overførsel af forskningsbaseret viden om ny teknologi til lærere på fem erhvervsuddannelser fra fire erhvervsskoler.

Styrk den helhedsorienterede STEM-undervisning på de tekniske erhvervsuddannelser
Jeppe Egendal, Via University College, 2 år, DKK 2.604.522
I samarbejde med DTU vil VIA University College styrke erhvervsskolelærernes viden om og kompetencer i at tilrettelægge helhedsorienteret STEM-undervisning på EUD og EUX. Dette sker sammen med en række erhvervsskoler med et særligt fokus på industriens uddannelser, som fx smed og industritekniker.

Increased quality in teaching of STEM-subjects in vocational education through the use of Virtual Reality
Michael Lund-Larsen, Aarhus Business College, 3 år, DKK 3.609.400
Via virtual reality vil Aarhus Business College, Viden Djurs, Erhvervsskolerne Aars, Mercantec og UCRS i samarbejde med eVidenCenter og CopenX undersøge mulighederne for at styrke interessen for og kvalitet af undervisning i STEM på EUD og EUX ved at udvikle “hands-on” læringsmaterialer og metoder, som kan implementeres i undervisningen.

Ufaglærte studenter til STEM erhvervsuddannelser
Nanna Seidelin Uddannelsescenter Holstebro, 3 år, DKK 3.884.288
Uddannelsescenter Holstebro og Herningsholm Erhvervsskole vil i samarbejde med Studievalg Danmark, Ikast-Brande Kommune, Herning Kommune, Holstebro Kommune og lokale gymnasier og virksomheder udvikle værditilbud med fokus på bæredygtighed for at inspirere flere ufaglærte studenter til at gennemføre en STEM-erhvervsuddannelse.

Yderligere information

Christian Mostrup, pressechef, tlf.: 3067 4805, cims@novo.dk
Sofie Hoxer, Grant Specialist, tlf.: 2465 0140, sho@novo.dk