menu

Elevernes nysgerrighed driver modtagerne af Novo Nordisk Fondens Naturfagslærerpris

06 apr
2018

Nogle elever stiller sig op og ’battler’ mod ukendte lærere om at programmere robotter på den stor naturfaglige Big Bang-konference. Andre elever indtager foredragssalen på det lokale bibliotek og formidler deres glæde ved naturfag til byens unge og gamle.

Det foregår i to forskellige landsdele, men eleverne har to ting til fælles. De møder på deres skoler engagerede og dygtige naturfagslærere, der giver dem redskaber til at tage ansvar for egen læring og gå ud i verden og dele den. For denne indsats modtager deres lærere Novo Nordisk Fondens Naturfagslærerpris 2018. Prisen gives hvert år til en lærer eller et team hhv. øst og vest for Storebælt.

Michael Beck fra Stubbæk Skole i Sønderjylland er læreren bag robotdysten på Big Bang-konferencen, hvor han ønsker at inspirere andre undervisere til at ’lege’ med ny teknologi. Han læste til ingeniør, før han blev lærer, og han er dybt fascineret af at formidle fysik og matematik ved at vise anvendelsen af fagene. Med prisen hædres Michael Beck for en ekstraordinær undervisningsindsats, der bygger bro mellem undervisningen i naturfag og den omkringliggende verden.

Ole Grevald og Caroline Matthiassen på Skt. Josefs Skole i Roskilde står bag arrangementet ”Science i Roskilde”, hvor eleverne præsenterede forsøg og foredrag på biblioteket. De mener, at den bedste undervisning foregår, når eleverne kan se formålet. Deres undervisning tager udgangspunkt i elevernes nysgerrighed, og på skolen er de engagerede i at finde innovative løsninger på verdens problemer. De har skabt en STEM-Club (Science, Technology, Engineering, Math), hvor talentfulde elever i fritiden arbejder med naturfag. De driver også et ’Sciencetalenthold’ for 8.-9.-klasse, hvor der er rift om pladserne. Med prisen hædres de for en ekstraordinær undervisningsindsats, der har bidraget til at opbygge en tydelig naturfaglig kultur på skolen.

Eleverne motiverer lærerne

Michael Beck siger: ”Det er en kæmpe ære at få prisen. Jeg havde ikke troet, at jeg ville gå gennem nåleøjet, for der er mange dygtige naturfagslærere – også på min skole. For mig er motivationen, at jeg ser elevernes engagement og lyset i deres øjne, så jeg stopper ikke, når vi har nået ministeriets undervisningsmål. Eleverne synes, at det er fedt at forstå, hvordan natur og teknologi fungerer, og de elsker den eksperimentelle tilgang, hvor man springer ud i tingene og lærer af det.”

Ole Grevald og Caroline Matthiassen siger: ”Vi fyldes med stolthed over at modtage prisen. Elevernes anerkendelse er benzinen til vores motor, men denne pris vil tilskynde os til at lægge os endnu mere i selen. Vi er drevet af et ønske om at udvikle unge, som får lyst – og ikke mindst kompetencer – til en ungdomsuddannelse og senere en naturfaglig uddannelsesretning, så de i fremtiden kan være med til at tegne Danmarks naturvidenskabelige profil på verdensplan.”

Ekstra indsats lønner sig

Med hver pris følger 250.000 kr., hvor 50.000 kr. er til lærerne personligt, og 200.000 kr. tilfalder skolen til udvikling af den naturfaglige undervisning.

Skoleleder Lone Thaysen fra Stubbæk Skole siger: ”Michael er åben over for al ny teknologi, samtidig bruger han vores skov og fjord i undervisningen, så hos ham får eleverne et bredt grundlag. At Michael vinder prisen, viser os andre, at det lønner sig at gøre noget ekstra, og så er det virkeligt positivt, at skolen nu får midler til nye undervisningsmaterialer.”

På Skt. Josefs Skole Roskilde siger skoleleder Thorsten Dyngby: ”Ole og Caroline har begge en stor naturfaglig viden. Ole er den innovative, der tænker skæve tanker. Caroline sætter tingene i system og er god til at kommunikere. De formår med deres ildhu at få interessen for naturfagene til at brede sig blandt kolleger og elever, og deres undervisningsmetoder vinder frem på skolen. For alle kan se, at outputtet er godt.”

OM NOVO NORDISK FONDENS NATURFAGSLÆRERPRIS

Novo Nordisk Fondens Naturfagslærerpris er målrettet engagerede og dygtige lærere i fagene fysik/kemi, biologi, geografi og matematik. Prisen har til formål at anerkende og synliggøre en særlig indsats inden for naturfaglig undervisning i grundskolens udskoling.

Novo Nordisk Fondens Naturfagslærerpris uddeles årligt og er delt i to priser; en til en lærer eller et team øst for Storebælt og en vest for Storebælt.

Hver pris består af en sum på 250.000 kr. bestående af en personlig hæderspris på 50.000 kr. og 200.000 kr. til skolen. Andelen, som tilfalder skolen, skal anvendes til udvikling af den naturfaglige undervisning (fx indkøb af eksperimentelt udstyr, opgradering af lokaler eller efteruddannelse).

Prisen uddeles til en lærer efter indstilling fra dennes skoleleder. Børn/unge, forældre og kolleger opfordres til at foreslå kandidater til skoleleder, der kan indstille en eller flere lærere samt teams på op til tre personer fra samme skole.

Læs mere om prisen her.

YDERLIGERE INFORMATION

Michael Beck, lærer på Stubbæk Skole,
tlf.: 3178 7748, michael@rbeck.dk

Ole Grevald og Caroline Matthiassen, Skt. Josefs Skole Roskilde,
tlf.: 3155 0006, og@sjs-roskilde.dk,  tlf.: 40308746, cm@sjs-roskilde.dk

Christian Mostrup Scheel, presseansvarlig, Novo Nordisk Fonden,
tlf.: 3067 4805, cims@novo.dk.

Michael Beck samt Caroline Matthiassen og Ole Grevald modtager Novo Nordisk Fondens Naturfagslærerpris 2018 hhv. vest og øst for Storebælt. Med hver pris følger 250.000 kr. Her er de flankeret af deres skoleledere ved prisoverrækkelsen.

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close