menu
https://novonordiskfonden.dk/da/nyheder/novo-nordisk-fonden-uddeler-85-mio-kr-til-naturvidenskabelig-uddannelse-og-formidling-og-aabner-for-nye-ansoegningsrunder/

Novo Nordisk Fonden uddeler 85 mio. kr. til naturvidenskabelig uddannelse og formidling – og åbner for nye ansøgningsrunder

Novo Nordisk Fonden uddeler 85 mio. kr. til naturvidenskabelig uddannelse og formidling – og åbner for nye ansøgningsrunder

15 jan 2021

Et talkshow for unge om aktuelle fænomener i naturen, en vandreudstilling om teknologi i fremtiden og et debatakademi for forskere. Det er eksempler på nogle af de 27 projekter, som opnåede bevilling fra Novo Nordisk Fonden i december gennem fondens opslag om ”Projektstøtte til naturvidenskabelig uddannelse og uformelle læringsmiljøer” og ”Projektstøtte til nytænkende kommunikation og debat om naturvidenskab og teknologi”.

Fælles for projekterne er formålet om at fremme naturvidenskabelig almendannelse og styrke interesse, viden og kompetencer inden for naturvidenskab og teknologi blandt børn, unge og befolkningen i Danmark generelt. Fra det fælles formål tegner sig en variation af forskellige projekter.

Udover de ovennævnte eksempler findes der indenfor uddannelsesområdet et projekt fra Københavns Professionshøjskole rettet mod, hvordan man kan styrke undervisningen inden for STEM-områderne  på erhvervsuddannelserne, så den bliver mere praksisrettet, mens et andet projekt fra Københavns Kommune er rettet mod daginstitutioner og skal undersøge, hvordan man kan øge kvaliteten af den naturvidenskabelige pædagogik for børn i udsatte positioner.

Blandt kommunikationsprojekterne finder man et fra musiker og forfatter Sigurd Barrett, der over de kommende år vil skabe en række film, teaterkoncerter og en bog om naturvidenskab for de mindste. For de unge og voksne finder man blandt andet et virtual reality projekt på forskningscenteret DanStem, hvor besøgende kan komme helt tæt på centerets stamcelleforskning og undersøge deres egne stamceller i et hårstrå gennem VR.

”I Novo Nordisk Fonden er vi meget imponeret over kvaliteten og ambitionerne i de 27 projekter, der nu sættes i søen. Det er nogle fremragende projekter, og det er tydeligt, at de på hver deres måde vil skabe engagement og styrke viden om naturvidenskab og teknologi hos både børn, unge og voksne,” siger Berith Bjørnholm, Senior Vice President for Education & Outreach.

Læs mere om de 27 støttede projekter nederst på siden.

Fire opslag i ansøgningsrunden i 2021
I 2021 bliver det igen ad to omgange muligt at søge støtte til projekter inden for naturvidenskabelig uddannelse og uformelle læringsmiljøer bl.a. til udvikling af materialer, metoder og ressourcer samt til naturfagsdidaktisk forskning og kompetenceudvikling af lærere og pædagoger.

Herudover vender opslaget om nytænkende kommunikation og debat om naturvidenskab og teknologi tilbage med ansøgningsdeadline i efteråret 2021.

I efteråret 2021 inviterer fonden også ansøgninger til et nyt opslag, hvor der sættes fokus på erhvervsuddannelserne.

”Vi er glade for at fortsætte vores støtte til den naturvidenskabelige uddannelse og formidling. Samtidig ser vi frem til at sætte særligt fokus på STEM-fagene på erhvervsuddannelserne. Vi vil nemlig gerne være med til at sikre, at de færdiguddannede indenfor STEM-erhvervene står på et stærkt naturvidenskabeligt grundlag. Derfor ønsker vi at bidrage til at styrke STEM-fagligheden og dens sammenhæng til praksis i erhvervsuddannelserne,” siger Berith Bjørnholm, Senior Vice President for Education & Outreach.

I opslaget vil man blandt andet kunne søge støtte til udvikling af ressourcer til STEM-undervisningen, til kompetenceløft hos underviserne og til udviklingsprojekter, der styrker sammenhængen mellem det STEM-faglige indhold i grundfagene og de uddannelsesspecifikke fag.

På Novo Nordisk Fondens hjemmeside kan man læse om de kommende fire opslag:

Forår 2021:
Projektstøtte til naturvidenskabelig uddannelse og uformelle læringsmiljøer

Efterår 2021:
Projektstøtte til naturvidenskabelig uddannelse og uformelle læringsmiljøer

Projektstøtte til nytænkende kommunikation og debat om naturvidenskab og teknologi

Projektstøtte til styrkelse af STEM-fag på erhvervsuddannelser

De 27 støttede projekter fra efteråret 2020

Projektstøtte til nytænkende kommunikation og debat om naturvidenskab og teknologi:

Udenrigspolitiske aspekter i den naturvidenskabelige forskning – i anledning af 100 året for oprettelse af Niels Bohr instituttet
Charlotte Flindt Pedersen, Det Udenrigspolitiske Selskab, 1 år, DKK 495.650

I en række online talks stilles skarpt på sammenhænge mellem naturvidenskab og udenrigspolitik. Projektet undersøger naturvidenskabens internationale aspekter og relevans for dansk udenrigspolitik med emner som forskningssamarbejde i Rummet.

Magisk mudder – kan grønlandsk gletsjermel få troperne til at blomstre
Jakob Gottschau, Express TV-production Aps, 3 år, DKK 1.351.400

Kan grønlandsk gletsjermel, det fine pulver, som Indlandsisen skurer af de grønlandske fjelde, bruges som gødning i næringsfattig tropisk jord? Denne dokumentarfilm fortæller om forskningen i emnet og de udfordringer, der opstår når forskningen skal tages i brug.

Nationalmuseet x Heartland. Et nyt formidlingskoncept på tværs af Danmark
Janne Villadsen, Heartland festival, 1 år, DKK 1.526.160

Nationalmusset og Heartland går sammen med forskere fra Nationalmuseet, kulturpersonligheder og praktikere i et nyt format, der skal formidle aktuelle temaer med en naturvidenskabelig vinkel på en overraskende måde. Det bliver både til videoer, podcasts og mini-festivaler på Nationalmuseet, Heartland og Kongernes Jelling.

Naturens enhed som grafisk novelle
Jens Olaf Pepke Pedersen, Center for Jordens Klima og Biogeokemiske Kredsløb, 2 år, DKK 398.000

Ophavsmanden og medforfatter til ”Ørsted – han satte strøm til verden” fra 2020 skaber nu endnu en grafisk novelle. Denne gang er temaet fysik og filosofi, og der sættes billede på naturens substans, kausalitet og begreberne rum og tid.

Science Pavilion på Roskilde Festivalen 2021 – Extraordinary peculiarities and where to find them
Jørgen Beck Hansen, Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet, 1 år, DKK 165.000

Niels Bohr Institutet går sammen med den europæiske forskningsorganisation CERN for at vise glæden ved videnskab på Roskilde Festival med workshops, talks, og det succesfulde ”Science on Wheels”, der bringer eksperimenter ud til de unge i teltområderne.

Palmeolie i orangutangernes land/Plantagen
Marianne Abildgaard, CFC Kort & Dok, 3 år, DKK 2.598.362

En dokumentarfilm og et online spil sætter fokus på palmeolie og naturbeskyttelse. Fortællingen er baseret på makkerskabet mellem Københavns Zoo og virksomheden United Plantations, som forsøger at skabe en mere bæredygtig produktion af palmeolie med løsningerne fra naturen selv.

The Fibiger Center; a cancer discovery center and satellites
Mef Nilbert, Kræftens Bekæmpelse, 4 år, DKK 6.000.000

Kræftens Bekæmpelse opfører det interaktive besøgscenter ”Fibigercenteret”, hvor børn og unge kan lære om kræftforskning. Udover besøgscenteret i København skabes der også mobile enheder, som kan bringe viden om kræftforskning rundt i landet.

Hvad hjernen ikke forstår
Mette Heide, Plus Pictures, 2 år, DKK 1.928.351

I denne dokumentarfilm følger instruktør Mette Korsgaard lektor Christoffer Clemmensens forskning i fedme. Filmen dykker ned i, hvordan hjernen og kroppen reagerer på vægttab, og hvorfor det er så svært at tabe sig.

Sejens.dk – jysk naturvidenskab
Morten DD Hansen, Naturhistorisk Museum Aarhus, 3 år, DKK 5.103.000

I dette underholdende talkshow for unge fejrer kendte og ukendte videnskabsformidlere ”ugen i verden” med reportager om aktuelle naturfænomener i ind- og udland.

KREDSLØB – En sceneproduktion, en bogudgivelse og en podcastserie
Niels Erling, AKT1 – Danmarks Lydteater, 1 år, DKK 1.195.417

I forestillingen KREDSLØB entrerer publikum et lukket kredsløb i et rumskib uden udsigt til at lande på nogen planet. Projektet viser naturvidenskaben på ny og understreger menneskets forbindelse til alt omkring det.

SCIENCE STREAM – en ny og unik streaming platform for dokumentarfilm om naturvidenskab og teknologi
Niklas Engstrøm, CPH:DOX, 3 år, DKK 2.500.000

Dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX lancerer nu en streaming-platform med dokumentarfilm om naturvidenskab og teknologi. Udover filmene indeholder platformen et vidensunivers, som sætter filmene i kontekst af samfundsdebat, faglighed og dialog.

Sigurd fortæller om naturvidenskab
Sigurd Barrett, Sigurds Butik, 2 år, DKK 3.996.500

Musiker og forfatter Sigurd Barrett sætter sammen med musiker og sangskriver Eskild Dohn fokus på naturvidenskaben og fortæller til de mindste om alt fra solsystemets tilblivelse til atomfysik med 16 film, 100 teaterkoncerter, bog, sangbog, cd og brætspil.

Zooming in – Virtual Reality Engagement Lab
Simone Wenkel, Københavns Universitet, 2 år, DKK 1.831.654

Med et laboratorium for virtual reality på DanStem kan man som besøgende komme helt tæt på stamcelleforskning. Ved brug af virtual reality sammen med mikroskopi kan man undersøge organer, væv og endda sine egne stamceller i 3D.

Debatakademi for naturvidenskab og teknologi
Stine Carsten Kendal, A/S Information, 3 år, DKK 3.113.400

Initiativet skal sikre debattræning af forskere fra naturvidenskabelige og tekniske fag, der ønsker at blive bedre til at deltage i samfundsdebatten med deres forskningsbaserede viden.

Bloom 2021-2023 – nyskabende formidling af natur og videnskab
Svante Lindeburg, Fonden Golden Days, 3 år, DKK 1.556.106

Festivalen Bloom knopskyder med den digitale version Bloom Explore, som når ud over den fysiske festivalplads i København. I det digitale univers kan man blive klogere på natur og videnskab gennem video, podcasts, essays og kunst.

QUANTOOM
Tina Tarpgaard, Teaterforeningen Recoil, 1 år, DKK 1.241.000

Kroppen og tyngdekraften udfordrer hinanden i dette projekt, hvor dansegruppen Recoil opfører Einsteins relativitetsteori som teater med bevægelse, musik og visuelle udtryk.

Projektstøtte til Naturvidenskabelig uddannelse og uformelle læringsmiljøer:

Semantiske bølger og sprogpædagogiske snegle:  En ny tilgang til naturfag, der øger flersprogede elevers deltagelsesmuligheder
Anna-Vera Meidell Sigsgaard, Københavns Professionshøjskole, 3 år, DKK 3.997.963

I samarbejde med faglærere undersøger, afprøver og evaluerer Københavns Professionshøjskole en ny tilgang til Natur/Teknik-undervisningen, hvor det naturfaglige indhold gøres tilgængeligt for elever i en bevægelse fra hverdagssprog til fagsprog.

Tidlig naturfaglig nysgerrighed – Indsats, der styrker børn i udsatte positioner
Frank Olesen, Københavns Kommune – Afdelingen for Bæredygtig Udvikling, 4 år, DKK 5.653.432

Undersøgelse af hvordan man i 10 udvalgte daginstitutioner kan skabe en science kultur ved hjælp af en helhedsorienteret og inddragende indsats med fokus på børns deltagelse, pædagogers kompetencer, dagtilbuddets læringsmiljø og tæt forældresamarbejde.

Helhedsorienteret STEM-undervisning i erhvervsuddannelserne
Henrik Hersom, Københavns Professionshøjskole, Institut for Didaktik og Digitalisering, 3 år, DKK 5.487.960

Udvikling af ny viden om EUD-elevers udbytte af undervisning i STEM-fag og afprøvning af helhedsorienterede undervisningsforløb blandt lærerteams på tværs af STEM-fag og erhvervsrettede fag.

Naturvidenskab – der hvor du er. Udvikling af ny naturvidenskabelig formidlingsprofil på Danmarks Tekniske Museum
Jacob Thorek Jensen, Danmarks Tekniske Museum, 3 år, DKK 4.550.673

I samarbejde med britiske science museer undersøger Danmarks Tekniske Museum, hvordan et uformelt læringsmiljø kan anvende begrebet science-kapital til udvikling af en ny naturvidenskabelig formidlingsprofil.

Seminarrække i naturfagsdidaktisk forskning
Jens Dolin, Københavns Universitet, Institut for Naturfagenes Didaktik, 6 år, DKK 4.817.832

En seminarrække og en række læringsfællesskaber om naturfagsdidaktiske temaer skal styrke forskningshøjde, samarbejde og synergi blandt forskere på universiteter, professionshøjskoler og i uformelle læringsmiljøer.

Evaluering af de naturfaglige kompetencer i folkeskolen (NATKOM-projektet)
Jørgen Løye Christiansen, Professionshøjskolen Absalon, Center for Skole og Læring, 3 år, DKK 4.213.149

Evaluering af naturfaglige kompetencer i folkeskolen (NATKOM) er et udviklings- og kompetenceløftprojekt, som i tæt samarbejde med grundskolelærere, naturfagsvejledere og naturfaglige ressourcepersoner vil udvikle nye evaluerings- og prøveformer, der bedre kan belyse grundskoleelevers kompetencer i naturfag.

Skab Fremtidens Menneske – en tankevækkende udstilling om teknologi, der påvirker vores eksistens
Kim Gladstone Herlev, Experimentarium, 2 år, DKK 5.992.899

En vandreudstilling om videnskaben og etikken bag ny teknologi. De besøgende skal foretage teknologivalg for fremtidsbarnet Arbi, der til slut som voksen fortæller om valgenes konsekvenser for bl.a. kærlighedsliv, sundhed, udseende og livslængde.

MatLab – fra auditorium til laboratorium
Line Vinterberg Frandsen, TECHCOLLEGE, 4 år, DKK 4.918.340

Med et matematiklaboratorium og kompetenceudvikling af matematiklærere på de tekniske erhvervsuddannelser, sættes der fokus på et mere konkret, eksperimenterende og anvendelsesorienteret fagsyn, der øger elevernes forståelsesniveau og matematiske kompetencer.

I klimaforskernes fodspor – forsk og forstå klimaforandringerne i Arktis
Martin Stendel, Danmarks Meteorologiske Institut, 6 år, DKK 3.188.020

Udvikling af interaktivt digitalt undervisningsmateriale om klimaet i Arktis til grundskolen og ungdomsuddannelserne. Elever får på polarportalen.dk mulighed for at arbejde med dagsaktuelle data om iskappe, gletsjere og isbjerge indsamlet af forskere fra DMI, GEUS, DTU og KU.

Nyt liv i bæredygtighedsundervisningen
Søren Witzel Clausen, VIA University College, Program for Matematik og Naturfagsdidaktik, 5 år, DKK 4.536.876

Med udgangspunkt i UNESCO-kriterierne for bæredygtighedsundervisning, udvikles en ny bæredygtighedsdidaktik med eksemplariske undervisningsforløb i et iterativt aktionslæringsforløb med involvering af forskere, lærere og studerende fra læreruddannelsen.

Vores Smarte Hverdag
Teo Juel Geer, Energimuseet, 3 år, DKK 2.642.856

Udvikling af filmbaseret undervisningsmateriale samt national idé- og filmkonkurrence, hvor grundskolens 6. og 7. klasser i workshops på landets skoler skal udvikle, bygge og filme ideer til bæredygtige og teknologiske løsninger på klimaudfordringer.

Yderligere information

Christian Mostrup, pressechef, tlf.: 3067 4805, cims@novo.dk