Ansøg om midler

Nytænkende gymnasielærere modtager undervisningspris fra Novo Nordisk Fonden

Jesper Melchjorsen og Pia Møller, Egaa Gymnasium, og Lasse Seidelin Bendtsen, Borupgaard Gymnasium, Ballerup, modtager Novo Nordisk Fondens Naturvidenskabelige Gymnasielærerpris 2019. Prisen er på 250.000 kr.

Skal de naturvidenskabelige fag fange eleverne i gymnasiet, kræver det ofte, at gymnasielærerne gør en ekstra indsats og giver deres elever noget helt unikt i undervisningen.

Netop dette kendetegner årets modtagere af Novo Nordisk Fondens Naturvidenskabelige Gymnasielærerpris: Jesper Melchjorsen, Pia Møller og Lasse Seidelin Bendtsen. Alle tre har udmærket sig ved at være innovative i deres undervisning og have haft en markant indflydelse på elevernes interesse for de naturvidenskabelige fag.

Jesper Melchjorsen og Pia Møller, Egaa Gymnasium, modtager prisen vest for Storebælt som et team, mens Lasse Seidelin Bendtsen, Borupgaard Gymnasium, Ballerup, modtager prisen øst for Storebælt. Med hver pris følger 250.000 kr., hvoraf 50.000 kr. er en personlig hæderspris til læreren/lærerteamet, mens 200.000 kr. går til prismodtagerens gymnasium til udvikling af den naturvidenskabelige undervisning.

»Der er så mange dygtige gymnasielærere, så det er beærende at få en pris, fordi nogen mener, at det, man gør, er det rigtige. Det kan forhåbentlig også give noget opmærksomhed på naturvidenskabsundervisningen lokalt og nationalt,« fortæller Jesper Melchjorsen.

»Det er også rart, at der med prisen følger nogle penge til skolen, så det på den måde kommer både os lærere og eleverne til gode. For mig er det lige så meget elevernes pris, som et er vores, fordi de har været med os på denne fantastiske rejse,« siger Pia Møller.

»Jeg er rigtig glad for at modtage denne pris, fordi det er en anerkendelse af den måde, jeg har valgt at undervise på. Jeg har arbejdet meget for at udbrede min undervisningsstil til skoler og gymnasier over hele landet, og jeg håber, at det er derfor, at jeg har gjort mig fortjent til prisen,« siger Lasse Seidelin Bendtsen.

Stabler kæmpe videnskabsfestival på benene
Jesper Melchjorsen og Pia Møller har sammen taget initiativ til science-festivalen ScienceSjov på Egaa Gymnasium, hvor gymnasiets elever er værter for mere end 1.000 børn og voksne. Her udfordrer eleverne de besøgende med stande, hvor Harry Potter-kemishow, krabbekravl og DNA-boden giver indblik i, at naturvidenskab også kan være sjovt.

I forbindelse med indstillingen til den Naturvidenskabelige Gymnasielærerpris har elever fra Egaa Gymnasium talt varmt for, at netop Jesper Melchjorsen og Pia Møller skulle ende med at tage prisen med hjem. ”Det er så tydeligt, at både Pia og Jesper brænder for deres fag, og det smitter af på alle os elever. De tror på os, og derfor tror vi på os selv,” fremgik det af indstillingen, som er indsendt af rektor på Egaa Gymnasium, Martin Ingemann. Jesper Melchjorsen og Pia Møller har da også fokus på ikke bare at uddanne naturvidenskabeligt interesserede elever, men at skabe hele mennesker.

»Gymnasiealderen er fed, fordi det er her, hvor de unge mennesker bliver voksne, og der er vi med til at præge dem til at blive fornuftige voksne. Om de vælger en naturvidenskabelig uddannelse er ikke så vigtigt. Vi skal bare åbne deres øjne for, at det også er en spændende mulighed,« siger Pia Møller.

Samme holdning har Jesper Melchjorsen: »Det er utroligt fedt, hvis vi formår at tænde en ild i de unge mennesker, men det rør mig ikke, hvis de vælger en anden uddannelse. For mig handler det om, at de skal være afklaret omkring, hvad der interesserer dem, og at der er andet inden for naturvidenskaben end eksempelvis medicinstudiet,« siger han.

Fysik blev elevernes yndlingsfag
På Borupgaard Gymnasium har Lasse Seidelin Bendtsen udviklet en helt ny undervisningsstil under navnet ’Klare Mål’. Metoden er nu en del af pædagogikumuddannelsen og har sågar været fremlagt på en konference i Kina.

Metoden giver eleverne teknikker til, hvordan de skal gribe naturvidenskabelige problemstillinger an, eksempelvis hvordan de skal forklare en teori eller forstå et forsøg.

Samtidig har metoden gjort det langt sjovere at lære naturvidenskab på Borupgaard Gymnasium, hvilket tydeligt ses i de kommentarer, som eleverne giver Lasse Seidelin Bendtsens indstilling med på vejen: ”Allerede efter de første par moduler var fysik blevet et af mine yndlingsfag”, ”Jeg gik fra at være lidt småinteresseret i fysik til at være fascineret af det”, ”Lasses undervisning har gjort, at min fremtidige uddannelse skal have noget med fysik at gøre,” fremgår det bl.a. af indstillingen, der er indsendt af rektor Thomas Jørgensen.

Lasse Seidelin Bendtsen har i et samarbejde med lokale folkeskoler udbudt astronomi på gymnasieniveau i grundskolen, og her fik eleverne et eksamensgennemsnit på 11.

»Det handler ikke bare om at sikre sig, at eleverne ved, hvad de skal gøre, når de arbejder med naturvidenskab. Det handler i lige så høj graf om at vække deres interesse for fagene, og det gør man blandt andet ved at få oplevelser med ind i undervisningen,« siger Lasse Seidelin Bendtsen, der både inddrager dans og friluftsarealer, når han skal lære eleverne om kvantespring og planeternes baner omkring Solen.

Eleverne leget sig gennem stoffet
Også på ledelsesniveau på de to gymnasier er lærernes engagement og kreative tilgang til undervisningen blev bemærket.

»Pia Møller Jensen og Jesper Melchjorsen har gjort en helt særlig indsats i forhold til arbejdet med elevernes nysgerrighed og innovation som ’driver’ for faglighed og udvikling. De samarbejder tæt med eleverne om at udvikle elevernes egne projekter. De har fået skabt et stærkt fællesskab omkring en fælles naturvidenskabelig interesse. Det har blandt andet ført til, at gymnasiets elever i den kommende finale for unge forskere har sat sig på 20 procent af pladserne. Det er helt forrygende flot,« fortæller Martin Ingemann, der er rektor på Egaa Gymnasium.

På Borupgaard Gymnasium nyder både ledelsen og kollegaerne godt af Lasse Seidelins Bendtsen engagement:

»Lasse er indstillet, fordi han er en meget pædagogisk innovativ lærer. For Lasse er det afgørende at finde måder, så elever kan huske og forstå stoffet. Det faglige er i centrum, men al energien går med at finde pædagogiske metoder, og det sætter jeg og kollegerne stor pris på. Et godt eksempel er jo alle de fysiske huskeøvelser, som han opfinder, så eleverne på en måde leger sig igennem stoffet,« siger rektor Thomas Jørgensen.

Om Novo Nordisk Fondens Naturvidenskabelige Gymnasielærerpris

Novo Nordisk Fondens Naturvidenskabelige Gymnasielærerpris er målrettet engagerede og dygtige gymnasielærere i fagene biologi, kemi, fysik, naturgeografi, bioteknologi, astronomi, geovidenskab, matematik og teknologifag. Prisen har til formål at anerkende og synliggøre en særlig indsats inden for naturvidenskabelig undervisning på ungdomsuddannelserne.

Novo Nordisk Fondens Naturvidenskabelige Gymnasielærerpris uddeles årligt og er delt i to priser; én til en gymnasielærer øst for Storebælt og én til en gymnasielærer vest for Storebælt. Hver pris består af en sum på 250.000 kroner, hvor 50.000 kroner er en personlig prise, mens 200.000 kroner går til skolen. Andelen, som tilfalder gymnasiet, skal anvendes til udvikling af den naturfaglige undervisning, eksempelvis indkøb af eksperimentelt udstyr, opgradering af lokaler eller efteruddannelse.

Prisen uddeles til en gymnasielærer efter indstilling fra dennes rektor.

Læs mere om prisen her.

Yderligere information

Christian Mostrup Scheel, presseansvarlig, tlf.: 3067 4805, [email protected]