menu
https://novonordiskfonden.dk/da/nyheder/pris-fra-novo-nordisk-fonden-har-vaeret-et-fagligt-springbraet/

Pris fra Novo Nordisk Fonden har været et fagligt springbræt

Pris fra Novo Nordisk Fonden har været et fagligt springbræt

01 okt 2020

Lasse Seidelin Bendtsen modtog i starten af 2019 Novo Nordisk Fondens Naturvidenskabelige Gymnasielærerpris. Prisen lød på 250.000, hvoraf de 200.000 tilfaldt skolen, og de 50.000 tilfaldt Lasse Seidelin Bendtsen selv.

I det mellemliggende halvandet år har Lasse Seidelin Bendtsen haft travlt med at bruge pengene på at styrke den i forvejen meget stærke naturvidenskabelige profil på Borupgaard Gymnasium.

Indledningsvist ”fejrede” gymnasiet tildelingen af prisen ved at invitere astrofysiker og videnskabsformidler Tina Ibsen ud på skolen til tre foredrag om blandt andet muligheden for liv i rummet.

»Det var med til at skabe endnu mere interesse blandt eleverne for naturvidenskab, selvom vi i forvejen har stor interesse for naturvidenskab og også tilbyder valgfaget astronomi, som jeg selv underviser i,« fortæller Lasse Seidelin Bendtsen.

Nyindkøbt AV-udstyr var guld værd under corona-lockdown
Listen af nyindkøb for de midler, som fulgte med prisen, er lang. Lasse Seidelin Bendtsen har blandt andet købt teleskoper, kikkerter, bøger og AV-udstyr.

»AV-udstyret har været rigtig godt her under corona-lockdown, fordi det har gjort det muligt at lave undervisningsvideoer af høj kvalitet til eleverne, som de kan se i deres eget tempo. Eleverne på mit gymnasium har været rigtig glade for dem, og efter jeg er begyndt at lægge mine forklaringer om fysik og astronomi op på min YouTube-kanal, har interessen også været stor fra andre elever og lærere rundt om i landet,« siger Lasse Seidelin Bendtsen.

Der er også fundet penge til at hyre noget så eksotisk som eksperter i at lave sæbebobler ind til undervisningen på gymnasiet. Sæbebobler er særdeles velegnede til at lære om fysik og kemi, og på baggrund af samarbejdet har lærerne på Borupgaard Gymnasium udviklet et lille efteruddannelsesforløb, så andre lærere kan tage det med ind i deres undervisning.

Endelig har skolen og Lasse Seidelin Bendtsen brugt penge til at en udvidelse af deres datafangst-udstyr, som kobler elevernes computere sammen med skolens måleinstrumenter.

»Med det nye udstyr kan vi lave nye og spændende forsøg, som ellers ikke har været muligt, så det er vi rigtig glade for,« siger Lasse Seidelin Bendtsen.

Holder foredrag på gymnasier og udvikler hjemmeside for DTU-Space
På den personlige front har tildelingen af prisen også haft faglig betydning for Lasse Seidelin Bendtsen selv.

Umiddelbart efter prisuddelingen blev han kontaktet af Danmarks Tekniske Universitets DTU Space, som han sidenhen har samarbejdet med om at udtænke og udvikle en masse interaktive øvelser om alt fra Big Bang til planeternes bevægelser. Senere har han arbejdet sammen med et spiludviklingsfirma, der har hjulpet ham med at omsætte hans ideer og tanker til produkter. Til nytår bliver de interaktive øvelser en del af DTU’s nye formidlingshjemmeside vildmedrummet.dk.

»Det har været rigtig sjovt at være med til, og det hele startede jo nok med, at jeg fik en del opmærksomhed i forbindelse med uddelingen af prisen,« fortæller Lasse Seidelin Bendtsen.

DTU er heller ikke alene om at kontakte den driftige gymnasielærer. Det har andre gymnasier også gjort, og det har betydet, at Lasse Seidelin Bendtsen i tillæg til gymnasielærergerningen nu rejser rundt til andre gymnasier og holder foredrag om at undervise i naturvidenskab på en ny måde, som kan være med til at løfte både fagligt svage og stærke elever.

Interessen har været så stor, at han har etableret en hjemmeside, så gymnasier kan få et indblik i, hvad han kan gøre for deres naturvidenskabelige undervisning og booke et foredrag eller et kursus til deres undervisere.

»Jeg bliver ofte kontaktet af gymnasier, som er interesserede i at høre om mine ideer til naturvidenskabsundervisning, og det er jo fantastisk at få lov til at komme ud og fortælle om det, man brænder for. Man kan roligt sige, at der er kommet mange sjove ting ud af det hele,« siger Lasse Seidelin Bendtsen.

Om Novo Nordisk Fondens Naturvidenskabelige Gymnasielærerpris
Novo Nordisk Fondens Naturvidenskabelige Gymnasielærerpris er målrettet engagerede og dygtige gymnasielærere i fagene biologi, kemi, fysik, naturgeografi, bioteknologi, astronomi, geovidenskab, matematik og teknologifag. Prisen har til formål at anerkende og synliggøre en særlig indsats inden for naturvidenskabelig undervisning på ungdomsuddannelserne.

Novo Nordisk Fondens Naturvidenskabelige Gymnasielærerpris uddeles årligt og er delt i to priser; én til en gymnasielærer øst for Storebælt og én til en gymnasielærer vest for Storebælt. Hver pris består af en sum på 250.000 kroner, hvor 50.000 kroner er en personlig prise, mens 200.000 kroner går til skolen. Andelen, som tilfalder gymnasiet, skal anvendes til udvikling af den naturfaglige undervisning, eksempelvis indkøb af eksperimentelt udstyr, opgradering af lokaler eller efteruddannelse. Prisen uddeles til en gymnasielærer efter indstilling fra dennes rektor.

Læs mere om prisen her.

Yderligere information

Christian Mostrup, pressechef, tlf.: 3067 4805, cims@novo.dk