Ansøg om midler

Tværfagligt samarbejde udløser Novo Nordisk Fondens Naturfagslærerpris

Troels Riknagel, Sct. Jacobi Skole i Varde, og Helle Krogaard Hansen, Kirkebjerg Skole, København, modtager Novo Nordisk Fonden Naturfagslærerpris 2019 hhv. vest og øst for Storebælt. Med hver pris følger 250.000 kr.

Undervisning i naturfag i folkeskolen behøver ikke at foregå i et klasselokale. Det behøver end ikke at foregå på skolen. Faktisk kan skolelærere sagtens tage eleverne i hånden og vise dem, hvordan naturfagene bruges i praksis rundt om i Danmark eller for den sags skyld uden for landets grænser.

Netop det har Troels Riknagel på Sct. Jacobi Skole i Varde og Helle Krogaard Hansen på Kirkebjerg Skole i København gjort. Begge har udmærket sig ved at række ud i lokalmiljøet, landet og verden og etableret samarbejder for at gøre undervisningen så interessant som muligt for eleverne.

For deres imponerende engagement og arbejde i forhold til at bygge bro mellem den virkelig verden og undervisningen i naturfag i folkeskolen modtager de Novo Nordisk Fondens Naturfagslærerpris 2019. Med hver pris følger 250.000 kr., hvoraf 50.000 kr. er en personlig hæderspris, mens 200.000 kr. går til skolen til udvikling af undervisning inden for naturfagene

Troels Riknagel er blandt andet med i arbejdsgruppen om projektet ”Voyager”, der består af et bredt samarbejde mellem grundskoler, ungdomsuddannelser, erhvervslivet og kultur- og vidensinstitutioner. Her udvikler han naturvidenskabelige undervisningsforløb, der giver udskolingseleverne indblik i de mange naturvidenskabelige uddannelses- og erhvervsmuligheder, som eksisterer. Troels Riknagel tager også gladeligt sine elever med på lærerige ture rundt i nærmiljøet. Han har blandt andet udviklet et undervisningsforløb i tæt samarbejde med Varde Museerne, hvor eleverne får lov til eksempelvis at smadre og samle krukke efter konserveringsprincipper.

»Jeg er beæret over, at nogen synes, at det, jeg laver, er noget specielt. Jeg synes selv, at det er enormt interessant, og så er det da fedt at få anerkendelse for det. Det gør da, at man har lyst til at arbejde videre med det, selvom det mange gange kræver flere timer, end der er på en arbejdsdag,« siger Troels Riknagel, som også pointere, at der findes rigtig mange dygtigere lærere rundt om i landet, som der normalt ikke bliver skrevet om, selvom der måske burde.

Tog elever med til fusionsreaktor
Helle Krogaard Hansen er ligesom Troels Riknagel ikke bleg for at tage sine elever i hånden og gå på opdagelse uden for skolens område. Hun har blandt andet etableret samarbejder med Niels Bohr Instituttet, Søværnets Dykkerskole og en naturfotograf i Indonesien, som tager eleverne med på en skypesamtale, når han ligger på lur for at få et billede af en leopard. Hun har også haft eleverne med på en tur til en fusionsreaktor i Greiswald, hvor de fik lov til at stille fysikerne spørgsmål, og så har eleverne lært om molekylær gastronomi og spist insekter med både kokke og molekylærbiologer. Alt sammen har haft det formål at gøre naturvidenskabsfagene interessante og relevante, så naturvidenskab ikke bare er fag i skolen, men en passion resten af livet.

»Jeg er så taknemmelig for, at jeg har haft de her unge mennesker med mig på den her fantastiske rejse. Mange af dem har jeg haft i seks år, og så er det fantastisk at se, hvilken værdi det har givet dem. Rigtig mange af dem er søgt ind på bioteklinjerne på gymnasierne, og det viser, at der er vakt en interesse for naturfagene i dem, som de forhåbentlig får glæde af resten af livet. Det handler jo ikke bare om at vide noget om naturfag, men det handler i endnu højere grad om at være nysgerrig og undersøgende i sin tilgang til verden. Er børnene det, ved man, at man har lykkedes med det, man har gjort,« siger Helle Krogaard Hansen.

Ildsjæl og bærende kraft i hele skolens naturfagsundervisning
Begge lærere er blevet indstillet af deres skoleledere.

Line Neuber er viceskoleleder på Sct. Jacobi Skole, hvor Troels Riknagel arbejder. Hun fortæller, at Troels Rikangel er limen i skolens naturfagsundervisning på tværs af klassetrin, læreteams og projekter.

»Troels er en bærende kraft for skolens naturfaglige undervisning i udskolingen. Han har ansvaret for vores naturfagslinje ”Braniac”, der lærer eleverne at arbejde med den undersøgende metode, samt arbejdsgruppen ”Voyager”, som har til formål at udvikle nye undervisningsforløb i samarbejde med flere eksterne samarbejdspartnere. Det er en fantastisk anerkendelse for både Troels, skolen og kommunen at modtage prisen, og vi er stolte af, at vores tværfaglige projekt bliver vurderet på denne måde. Prisen passer desuden også godt ind i kommunens slogan ”Vi i naturen”, hvilket er en del af den naturfaglige undervisning på skolen,« siger Line Neuber.

Lignende lovprisende ord får Helle Krogaard Hansen med fra Rikke Nørby, der er konstitueret skoleleder på Kirkebjerg Skole: »Helle er en ildsjæl ud over det sædvanlige. Hun er ambitiøs på sine elevers vegne og formår i høj grad at integrere undervisningen med det omgivende samfund og skabe en skole uden mure. Helle trækker de lange røde tråde gennem undervisningen. Eksempelvis har hun stået for et større projekt der omhandlende fremtidens energikilder, hvor klassen var på besøg på fusionsanlægget i Greifswald, studerede energiforsyning på Cape Clear Island i Irland og efterfølgende lavede totalteater for 200 mennesker, hvor elevernes kreative formidling af den indlærte viden var i centrum. Helle laver spændende og kreativ undervisning, der altid er tilpasset de forskellige aldersgrupper samt individuelle behov, så alle kan være med. Hun formår på fineste vis at kombinere teori og praksis,« fortæller Rikke Nørby.

Om Novo Nordisk Fondens Naturfagslærerpris

Novo Nordisk Fondens Naturfagslærerpris er målrettet engagerede og dygtige lærere i fagene fysik/kemi, biologi, geografi og matematik. Prisen har til formål at anerkende og synliggøre en særlig indsats inden for naturfaglig undervisning i grundskolens udskoling.

Novo Nordisk Fondens Naturfagslærerpris uddeles årligt og er delt i to priser; én til en lærer eller et team øst for Storebælt og én vest for Storebælt.  Hver pris består af en sum på 250.000 kroner, hvoraf 50.000 kroner er en personlig hæderspris, mens 200.000 kroner er til skolen. Andelen, som tilfalder skolen, skal anvendes til udvikling af den naturfaglige undervisning, eksempelvis til indkøb af eksperimentelt udstyr, opgradering af lokaler eller efteruddannelse.

Prisen uddeles til en lærer efter indstilling fra dennes skoleleder. Børn/unge, forældre og kolleger opfordres til at foreslå kandidater til skoleledere, der kan indstille en eller flere lærere samt teams på op til tre personer fra samme skole.

Læs mere om prisen her.

Yderligere information

Christian Mostrup Scheel, presseansvarlig, tlf.: 3067 4805, [email protected]