Apply for grants

Når brøker bøvler – og tal skal give mening igen

Call opens
3 juni 2024
Call closes
9 oktober 2024 2:00pm (CET)
Announcement of results
Januar 2025
See all courses
Kontakt
[email protected] (forventet svartid er 1-3 uger)
Om Efteruddannelsespuljen (læs før du søger):
Der er lukket for ansøgninger.

Titel

Når brøker bøvler – og tal skal give mening igen

Målgruppe

Grundskolelærere

Fag

Matematik

Niveau

3-4, 5-6, 7, 8, 9

Kursusudbyder

Københavns Professionshøjskole, Center for Undervisningsmidler

Beskrivelse

1/4 er større end 1/3, for 4 er jo større end 3”. Et sådant ræsonnement er velkendt for de fleste matematiklærere, når eleverne arbejder med brøker. En anden udfordring kan være at sammenligne ¼ børnepizza med ¼ familiepizza, fordi der ikke er enhedsækvivalens – det har mange elever svært ved at forstå. Vanskelighederne har ofte rødder i stoffet omkring 4. klasse, hvor eleverne skal udvide deres talforståelse til også at indeholde de rationale tal (decimaltal, brøker og procent).

Alle de udfordringer, du oplever hos eleverne, når det handler om brøker, kræver bedre tid til at udbygge elevernes talforståelse til også at rumme de rationale tal. Kan foldede strimler og elastikker mon være vejen til en dybere forståelse af, hvad brøker er for en størrelse?

Hvis du er nysgerrig på en bredere forståelsesramme i forhold til arbejdet med tal og brøker, så giver dette kursus dig indsigt i mange forskellige veje og aktiviteter, der understøtter elevernes læring.

Kursuselementer

Mono-faglig undervisning, Interesse / Motivation , Talent / Fagligt udfordrerede / Differentieret undervisning, Sprog / Kommunikation / Samarbejde

Undervisere

Pernille Ladegaard Pedersen

Kursusdage

12 marts 2025
2 april 2025

Region

Hovedstaden

Sted

Københavns Professionshøjskole, Campus Carlsberg, Humletorvet 3, 1799 København V

Deadline for tilmelding til kursus hos kursusudbyder

12 februar 2025