Fagligt løft i Håndværk og design
Målgruppe
GrundskolelærereFag
Håndværk og designNiveau
3-4, 5-6, 7, 8, 9, 10Kursusudbyder
VIA University College, Efter- og videreuddannelseBeskrivelse
På kurset her får du det fundament, du har brug for, hvis du gerne vil styrke dine egne håndværksmæssige færdigheder, genopfriske din viden om designprocesser og løfte dine undervisningskompetencer i faget.Du lærer konkret at:
- Begå dig sikkert omkring værktøjer, redskaber og maskiner, så du kan forarbejde materialer på en
forsvarlig måde.
-Forstå de primære materialers egenskaber og anvendelsesmuligheder med fokus på fx genanvendelighed, miljø og bæredygtighed.
-Forfine dine egne håndværksmæssige færdigheder inden for materialer som træ, metal og tekstiler
-Arbejde og eksperimentere med forskellige designprocesser og -modeller.
-Koble håndværk og design til fagdidaktikken, så du kan planlægge og gennemføre undervisningsforløb, der matcher elevernes niveau.
Du styrker dine egne håndværksmæssige færdigheder inden for træ, metal og tekstiler – og du lærer, hvordan du via din undervisning kan fremme elevernes kreative, innovative og entreprenante kompetencer.
Forløbet er over en uge og bygger på kundskabs- og færdighedsområder, hentet fra fælles mål for håndværk og design samt fagdidaktik som er tilknyttet faget. Der arbejdes med håndværksmæssige færdigheder, som primært er inden for træ, metal og tekstiler.
I forløbet vil der blive arbejdet konkret med teorier om design, som kan være i form af dvs. designmodeller såsom FIRE-Designmodellen, fablab designcirkel osv. Disse designmodeller, vil yderligere danne rammen for teoretiske begreber som æstetik, kreativitet, innovation og entreprenørskab.
Både emner inden for håndværket og designprocessen vil blive tilknyttet fagdidaktikken, som gør sig gældende inden for faget. Det kan fx være:
- Æstetiske læreprocesser
- Mesterlære
- Situeret læring
- Eksperimenterende arbejde