Fagligt løft i matematik – udskoling
Målgruppe
GrundskolelærereFag
MatematikNiveau
7, 8, 9, 10Kursusudbyder
VIA University College, Efter- og videreuddannelseBeskrivelse
På kurset her får du styrket din faglige identitet gennem ny viden, konkrete undervisningseksempler og ideer. Når du efter kurset vender tilbage til klasserummet, vil du kunne skabe en engagerende og effektiv undervisning til gavn for dine elever.Du får mulighed for at fordybe dig, diskutere og lade dig inspirere af forskningsbaserede perspektiver og tanker om god matematikundervisning.
Du lærer konkret at:
• Forstå generelle tendenser i Folkeskolens Prøver (FP-prøverne)
• Bruge din nye viden til at undervise problem- og undersøgelsesorienteret i matematik
• Perspektivere din undervisning gennem didaktisk forskning inden for matematik
• Drage nytte af samspillet mellem undervisningsideer og didaktisk begrundelse
• Målrette indholdet til elever i udskolingen
Vi skal have fokus på problembaseret læring, så du kan støtte dine elever til at løse autentiske, udfordrende og reelle problemstillinger ved at anvende matematisk viden og færdigheder. Forløbet, der strækker sig over fem dage, har hver gang sit tema.
• Hvordan støtter vi, at elever i udskolingen fortsætter med at udvikle deres regnestrategier? Fokus er på regnestrategier på tværs at matematiske emner.
• Hvordan kan vi arbejde med at udvikle elevers talforståelse? Fokus er på decimaltal, procent og brøk.
• Hvordan kan vi arbejde med sammenhængene mellem statistik og sandsynlighed? Fokus på det statistiske sandsynlighedsbegreb og konkrete ideer i undervisningen.
• Hvordan kan vi arbejde med geometri og måling på de ældste klassetrin? Fokus er på elektroniske hjælpemidler i matematikfaget – særligt GeoGebra.
• Hvordan kan vi arbejde undersøgende med matematisk modellering? Fokus er på at give ideer til matematisk modellering og ligningsløsning i udskolingen.