Hvad er chancen for…? – matematisk opmærksomhed i børnehaveklassen
Målgruppe
GrundskolelærereFag
Børnehaveklasse, MatematikNiveau
BørnehaveklasseKursusudbyder
Københavns Professionshøjskole, Center for UndervisningsmidlerBeskrivelse
Hvad er chancen for, at …” kunne være et meget relevant spørgsmål fra en elev i din børnehaveklasse. Hvordan griber du dette spørgsmål? Og skal du give et svar, eller skal du i stedet stille et nyt spørgsmål? Denne overvejelse er vigtig, for underviserens måde at tale med eleverne på er med til at danne elevernes forståelse af matematikfaget.Du kan stille spørgsmål på mange forskellige måder. Nogle spørgsmål kan åbne en dialog, andre kan være mere målrettet et løsningsforslag. Hvis vi skal have eleverne til at tænke sammen i matematik, er dialogen vejen frem. Derfor er din måde at spørge på meget vigtig, hvis eleverne skal forstå matematik i en hverdagskontekst.
På kurset får du viden om,
∙ hvordan du stiller de gode spørgsmål, så eleverne oplever samtalen i matematik.
∙ hvad du skal være særlig opmærksom på hos dine elever ift. deres matematiske kunnen.
∙ hvilke læremidler der giver dig inspiration til at inddrage matematik i mange forskellige sammenhænge.
∙ hvordan du kan anvende teknologi i en kontekst, der både rummer hverdag og matematik.
Mellem de to undervisningsgange afprøver I et forløb hver især – og deler efterfølgende jeres erfaringer og viden.
Mål
Du får redskaber til at arbejde med forskellige tilgange til matematik og viden om, hvordan du kan understøtte dine elevers læring.
Målgruppe
Undervisere i børnehaveklasse og deres matematikvejleder.