Inkluderende undervisning, der favner elevernes diversitet
Målgruppe
GymnasielærereFag
Fysik, Kemi, TeknologiNiveau
A, B, CKursusudbyder
Københavns Universitet, Institut for Naturfagenes DidaktikBeskrivelse
Vil du være med til at forme fremtiden for STEM-undervisningen i Danmark, og være en frontløber i udviklingen af undervisningsmetoder, der virkelig gør en forskel?Med den stigende elev-diversitet er der brug for nye metoder i undervisningen. Med udgangspunkt i dugfriske forskningsresultater fra kemi, fysik og teknologi er målet med dette kursus at bringe viden om elevers baggrunde, sammen med naturvidenskabsdidaktiske metoder i undervisningen.
Undervisningen tager udgangspunkt i et katalog af konkrete forskningsbaserede redskaber, der kan gøre kemi-, fysik- og teknologiundervisningen mere inkluderende og støtte flere forskellige elever i at se dem selv i disse fag, ligesom det kan bidrage til at lærerne opdager deres potentiale.
De konkrete redskaber afprøves i deltagernes egen undervisning, og med udgangspunkt i evalueringerne af deres effekt samt supplerende viden fra forskningslitteraturen, designes nye undervisningseksperimenter i tæt samarbejde med kursuslederne og de øvrige deltagere, og målrettet specifikke problemstillinger i egen undervisningen. Kurset bliver således en tæt vekselvirkning mellem forskning-, konkrete redskaber og lærernes egen praksis.
Kurset vil give deltagerne ideer til nye undervisningsmetoder, indsigter i hvordan undervisningen spiller sammen med forskellige elev-baggrunde og elev-erfaringer, og redskaber til at arbejde mere inkluderende så flere elever understøttes i at se fysik, kemi og teknologi fag som noget for dem.
Vi opfordrer både enkeltpersoner og lærerteams til at deltage. Er du klar til at tage det første skridt mod en mere mangfoldig STEM-uddannelse? Tilmeld dig dette kursus.