Integration af bæredygtighed i naturfaglige undervisningsforløb
Målgruppe
GymnasielærereFag
Naturvidenskabeligt grundforløb (NV), Fysik, Kemi, Biologi, Bioteknologi, Naturgeografi, Geovidenskab, Matematik, Informatik, Naturvidenskabelig faggruppeNiveau
A, B, CKursusudbyder
Københavns Universitet, Institut for Naturfagenes DidaktikBeskrivelse
Rapporten "På vej mod uddannelser for bæredygtig udvikling" fra 2022 peger på, at selv om der er en del igangværende initiativer vedrørende bæredygtighed på gymnasieniveau, er der behov for efteruddannelsestilbud der udvikler gymnasielærernes faglige og didaktiske kompetencer. Samtidig mangler der tid og ressourcer til at udvikle faglige forløb der integrerer bæredygtighed og inddrager eleverne.Nærværende kursustilbud adresserer disse behov ved at træne gymnasielærere i at udvikle, implementere og evaluere kortere eller længere forløb der integrerer uddannelse for bæredygtig udvikling på tværs af naturfagene (inkl. matematik). Modellen, der undervises efter, kan bruges til både længere og kortere undervisningsforløb, samt til tværfaglige studieretningsprojekter.
Kurset vil tage udgangspunkt i deltagernes eksisterende praksisser og kompetencer, og understøtte og kvalificere deres videre udvikling. Kurset kan med særlig fordel følges af flere lærere fra samme gymnasieskole, som er interesserede i at arbejde på tværs af deres fagligheder.
Kurset består af 5 hele kursusdage, opdelt på følgende måde:
* Dag 1 Introduktion, oplæg og arbejde med model, på NBB.
* Dag 2 Arbejde med a priori analyse af problem og design, på gymnasier.
* Dag 3 Oplæg, arbejde med evaluering af SFF og constructive alignment, på NBB.
* Dag 4 Minitests af SFF med egne elever, på gymnasier.
* Dag 5 Gruppearbejde og -præsentation om oversættelse til praktiske vejledninger, på NBB.