Kunstig intelligens i gymnasiets STEM-fag
Målgruppe
GymnasielærereFag
Naturvidenskabeligt grundforløb (NV), Fysik, Kemi, Biologi, Bioteknologi, Naturgeografi, Geovidenskab, Matematik, Informatik, Naturvidenskabelig faggruppeNiveau
A, B, CKursusudbyder
Københavns Universitet, Datalogisk InstitutBeskrivelse
Kunstig intelligens byder på en række nye analytiske tilgange og muligheder inden for STEM. Dette kursus er rettet mod den konkrete brug af kunstig intelligens i gymnasiets naturvidenskabelige fag – med særligt fokus på AI-understøttet naturvidenskabelig billedanalyse. Kurset veksler mellem undervisning og introduktion til state-of-the-art af KU-forskere, der helt aktuelt arbejder med – og udvikler – teknologierne som svar på større samfundsmæssige udfordringer.Kom og lær, hvordan du på en didaktisk reflekteret måde kan få kunstig intelligens og computationelle metoder ind i din egen undervisning. Du vil få opøvet grundlæggende programmeringsfærdigheder med udgangspunkt i relevante cases, blive introduceret til de faglige perspektiver i machine learning, samt få udviklet et vist datalogisk-computationelt begrebsapparat. Kurset sigter desuden mod tilvejebringelsen af én eller flere sekvenser, du som kursist prøver af i din egen undervisning i den mellemliggende periode mellem kursusgangene, og som vi efterfølgende evaluerer i fællesskab.
Bliv klogere på den rivende udviklingen inden for kunstig intelligens, få opøvet nogle grundlæggende, tekniske færdigheder – og lad dig inspirere til, hvordan du kan anvende kunstig intelligens på en kritisk og konstruktiv måde i netop din undervisning.