Læring og fagdidaktik i kemi
Målgruppe
GymnasielærereFag
KemiNiveau
A, B, CKursusudbyder
Københavns Universitet, Institut for Naturfagenes DidaktikBeskrivelse
I dette intensive kursus arbejder deltagerne med omsætningen af nyere forskning inden for kemis fagdidaktik til undervisningspraksis. Vi udforsker forskellige koncepter inden for kemididaktik og efter kurset vil deltagere blive forsynet med yderligere litteratur. Dette kan sammen med kursushæftet, som produceres i løbet af kurset og færdiggøres af underviserne, fungere som materiale, som der kan arbejdes videre med på gymnasierne og deles med deltagernes kollegaer. I løbet af kurset vil deltagerne:• Transformere kogebogsøvelser til undersøgelses- eller problembaserede øvelser.
• Omsætte strategier til at højne elevers læringsudbytte og kompetencer i laboratoriearbejde.
• Gennemfører inspirerende demonstrationsøvelser med øget fokus på elevaktivering.
• Tilrettelægge undervisning hvor deltagelsesmulighederne for elever udvides med Science-kapital-øgende tilgang til undervisningen, så flere elever kan se sig selv i kemi.
• Integrere samfundsmæssige problemstillinger i enkelt- og tværfaglig undervisning
Ud over disse temaer vil vi kurset også blive tilrettelagt med 1-2 andre temaer baseret på ønsker fra deltagerne. Ud over at medbringe øvelser man ønsker at transformere og fremvise, vil der inden kurset være minimalt med forberedelse for deltagerne.