Masterclass, naturfaglig læsning og skrivning i et scenariedidaktisk perspektiv
Målgruppe
GrundskolelærereFag
Natur / teknologi, Biologi, Fysik / kemi, Geografi, MatematikNiveau
1-2, 3-4, 5-6, 7, 8, 9, 10Kursusudbyder
Aarhus Universitet, DPU - Danmarks institut for Pædagogik og UddannelseBeskrivelse
Dette kursus udvikler en række undervisningsideer, der lader elever arbejde med STEM-problematikker i lyset af teknologier, fx kunstig intelligens, der forandrer både fokus for STEM- faglighed (hen imod fx teknologiforståelse) og de processer, hvor eleverne arbejder hermed (fx gennem skrivning og læsning). Masterclassen kaster således et kritisk didaktisk blik på naturfaglig undervisning gennem udvikling af undervisningsscenarier, der har fokus på disse nyudviklinger.Efter en indledende introduktion til scenariedidaktik i STEM er kurset er delt op i fire moduler, som undervejs understøtter kursisterne i selv at planlægge og efterfølgende gennemføre og evaluere et undervisningsforløb i naturfag i et scenariedidaktisk perspektiv med særligt fokus på faglig læsning og skrivning.
MODUL 1: Naturfaglige kompetencer og scenariedidaktik (lektor, ph.d. Anders Vestergaard Thomsen, Professionshøjskolen Absalon). Intermezzo: Oplev fagligheden
MODUL 2: Et naturfagligt literacybegreb (professor, ph.d., Morten Misfeldt, KU). Intermezzo: Elevernes nære livsverden
MODUL 3: Faglig skrivning i naturfag og scenariedidaktik (Janus Madsen, WriteReader.dk). Intermezzo: Fagligt fokus i forløbet
MODUL 4: Faglig læsning i naturfag og scenariedidaktik (lektor ph.d. Simon Skov Fougt, AU). Intermezzo: Ideudvikling og realisering.
På denne måde understøtter det samlede kursus deltagernes udvikling af et undervisningsscenarie, som sidst på kurset indsamles gennemskrives af instruktørerne i dialog med deltagerne på dag 3 – og så samler instruktørerne det til et inspirationskatalog til brug på deltagernes skoler.