Ansøg om midler

Masterclass, naturfaglig læsning og skrivning i et scenariedidaktisk perspektiv

Ansøgningsrunde åbner
3 juni 2024
Ansøgningsrunde lukker
9 oktober 2024 2:00pm (CET)
Svar til ansøger
Januar 2025
Se alle kurser
Kontakt
[email protected] (forventet svartid er 1-3 uger)
Om Efteruddannelsespuljen (læs før du søger):
Send ansøgning

Titel

Masterclass, naturfaglig læsning og skrivning i et scenariedidaktisk perspektiv

Målgruppe

Grundskolelærere

Fag

Natur / teknologi, Biologi, Fysik / kemi, Geografi, Matematik

Niveau

1-2, 3-4, 5-6, 7, 8, 9, 10

Kursusudbyder

Aarhus Universitet, DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse

Beskrivelse

Dette kursus udvikler en række undervisningsideer, der lader elever arbejde med STEM-problematikker i lyset af teknologier, fx kunstig intelligens, der forandrer både fokus for STEM- faglighed (hen imod fx teknologiforståelse) og de processer, hvor eleverne arbejder hermed (fx gennem skrivning og læsning). Masterclassen kaster således et kritisk didaktisk blik på naturfaglig undervisning gennem udvikling af undervisningsscenarier, der har fokus på disse nyudviklinger.

Efter en indledende introduktion til scenariedidaktik i STEM er kurset er delt op i fire moduler, som undervejs understøtter kursisterne i selv at planlægge og efterfølgende gennemføre og evaluere et undervisningsforløb i naturfag i et scenariedidaktisk perspektiv med særligt fokus på faglig læsning og skrivning.

MODUL 1: Naturfaglige kompetencer og scenariedidaktik (lektor, ph.d. Anders Vestergaard Thomsen, Professionshøjskolen Absalon). Intermezzo: Oplev fagligheden

MODUL 2: Et naturfagligt literacybegreb (professor, ph.d., Morten Misfeldt, KU). Intermezzo: Elevernes nære livsverden

MODUL 3: Faglig skrivning i naturfag og scenariedidaktik (Janus Madsen, WriteReader.dk). Intermezzo: Fagligt fokus i forløbet

MODUL 4: Faglig læsning i naturfag og scenariedidaktik (lektor ph.d. Simon Skov Fougt, AU). Intermezzo: Ideudvikling og realisering.

På denne måde understøtter det samlede kursus deltagernes udvikling af et undervisningsscenarie, som sidst på kurset indsamles gennemskrives af instruktørerne i dialog med deltagerne på dag 3 – og så samler instruktørerne det til et inspirationskatalog til brug på deltagernes skoler.

Kursuselementer

Klima / Bæredygtighed , Digital teknologi / Computationel tankegang / Kunstig intelligens, Sensorer / Robotteknologi, Natur / Udeliv / Feltarbejde, Laboratorieøvelser / Eksperimenter, Praksisfaglighed, Naturvidenskabelige erkendelser / Ny forskningsviden , Science-kapital / Naturvidenskabelig dannelse, Problem-baseret læring / Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning (UBNU), Interesse / Motivation , Engineering / Innovation / Entreprenørskab, Algoritmer / Databehandling / Matematisk modellering, Talent / Fagligt udfordrerede / Differentieret undervisning

Undervisere

Simon Skov Fougt, Morten Misfeldt, Anders Vestergaard Thomasen og Janus Madsen

Kursusdage

23 april 2025
24 april 2025
25 maj 2025

Region

Syddanmark

Sted

Sandbjergvej 112, 6400 Sønderborg

Deadline for tilmelding til kursus hos kursusudbyder

1 februar 2025

Link til kursusudbyder

https://dpu.au.dk/