Matematiklæring gennem problemløsning og modellering
Målgruppe
GymnasielærereFag
MatematikNiveau
A, B, CKursusudbyder
Københavns Universitet, Institut for Naturfagenes DidaktikBeskrivelse
Kurset er bygget op om nogle obligatoriske matematikdidaktiske og matematikfaglige forløb. Kurset giver erfarne og mindre erfarne lærere mulighed for i samarbejde og under vejledning fra underviseren at udvikle undervisningsforløb som tager udgangspunkt i de nye målbeskrivelser for matematikundervisningen på alle tre niveauer på de gymnasiale uddannelser. Der vil blive arbejdet med: modeller baseret på lineære funktioner i grundforløbet, algebra, stokastik og modellering i bred forstand. Deltagerne vil herudover få sparring og vejledning til at fordybe sig yderligere i et emne, de selv vælger.Kurset giver en introduktion til nye tilgange til problembaseret matematikundervisning og modellering, herunder praktiske værktøjer til at udarbejde og justere forløb med fokus på, hvordan man bedst understøtter elevers læring af kernestoffet og opfyldelse af faglige mål. Forløbene vil i særlig grad understøtte elevernes udvikling af begrebsforståelse gennem problemløsningsopgaver og modelleringsaktiviteter, der styrker deres ræsonnements- og kommunikationskompetencer.
Udviklingen af forløb sker i kobling med introduktion til måder, hvorpå lærere kan støtte hinanden i fælles at udvikle undervisningspraksis, hvilket på sigt kan udbredes til hele faggrupper. Endelig vil der på kurset blive arbejdet med deling af de udviklede forløb, så de kan deles med deltagernes faggrupper på skolerne, regionalmøder eller større arrangementer. Det vil være en fordel hvis man tilmelder flere lærere fra samme skole (3-4 pers.), så de kan bruge hinanden som observatør og sparringspartnere undervejs i forløbet. Det er dog ikke et krav.