Med kroppen for øje i STEM
Målgruppe
GrundskolelærereFag
Natur / teknologi, Fysik / kemi, Biologi, GeografiNiveau
1-2, 3-4, 5-6, 7, 8, 9, 10Kursusudbyder
Københavns Universitet, Institut for Naturfagenes DidaktikBeskrivelse
Løft din undervisning med embodied cognition, der gør STEM-fagene mere engagerende og tilgængelige for flere elever. Hvad er embodied cognition? Kort sagt er det ideen om, at vores tænkning er påvirket af vores krop og sanser, og at dette kan bruges til at styrke læringsprocesser. Dette kursus introducerer dig til spændende principper fra kognitiv videnskab og giver dig de didaktiske værktøjer til at integrere disse principper i din egen undervisningspraksis.Kursusforløbet:
Dag 1: Introduktion til embodied cognition – Introduktion til embodied cognition – Få praksisnær indsigt i, hvordan STEM-koncepter stammer fra kropslige erfaringer (på trods af, at de ofte virker meget abstrakte), og øv dig på at gøre abstrakte idéer mere tilgængelige gennem embodied cognition-principper
Dag 2: Udforsk og afprøv (selvstudiedag) – Anvend nye strategier i dit eget klasserum, observer og reflekter over dine erfaringer og elevernes læring, og ikke mindst: få fagdidaktisk påfyld i form af relevant fagfaglig og fagdidaktisk litteratur.
Dag 3: Del, diskuter og uddyb – Vær aktiv i erfaringsudveksling og få feedback, mens vi sætter dine observationer og nye tilgange i spil. Vi laver også en fælles samling af enkle integrerbare strategier der beriger dit eksisterende repertoire og skaber målrettede kropslige læringsforløb.
STEM-fagene er ikke bare en intellektuel øvelse, de er en kropslig oplevelse. Bliv inspireret, og oplev på dette kursus, hvordan du kan skabe et stimulerende læringsmiljø, hvor eleverne lærer ved at tage kroppen i brug.