Når brøker bøvler – og tal skal give mening igen
Målgruppe
GrundskolelærereFag
MatematikNiveau
3-4, 5-6, 7, 8, 9Kursusudbyder
Københavns Professionshøjskole, Center for UndervisningsmidlerBeskrivelse
1/4 er større end 1/3, for 4 er jo større end 3”. Et sådant ræsonnement er velkendt for de fleste matematiklærere, når eleverne arbejder med brøker. En anden udfordring kan være at sammenligne ¼ børnepizza med ¼ familiepizza, fordi der ikke er enhedsækvivalens – det har mange elever svært ved at forstå. Vanskelighederne har ofte rødder i stoffet omkring 4. klasse, hvor eleverne skal udvide deres talforståelse til også at indeholde de rationale tal (decimaltal, brøker og procent).Alle de udfordringer, du oplever hos eleverne, når det handler om brøker, kræver bedre tid til at udbygge elevernes talforståelse til også at rumme de rationale tal. Kan foldede strimler og elastikker mon være vejen til en dybere forståelse af, hvad brøker er for en størrelse?
Hvis du er nysgerrig på en bredere forståelsesramme i forhold til arbejdet med tal og brøker, så giver dette kursus dig indsigt i mange forskellige veje og aktiviteter, der understøtter elevernes læring.