Projektbaseret STEM-undervisning med fokus på matematik, teknologiforståelse og praksisfaglighed
Målgruppe
GrundskolelærereFag
MatematikNiveau
1-2, 3-4, 5-6, 7, 8, 9, 10Kursusudbyder
Københavns Professionshøjskole, Center for UndervisningsmidlerBeskrivelse
Få værktøjer og inspiration til at nytænke din matematikundervisning. Gennem praksisnære, naturfaglige aktiviteter kan du bygge bro mellem teori og praksis, når dine elever arbejder med STEM-projekter.På kurset får du en grundlæggende introduktion til STEM, herunder matematikkens centrale rolle, samt viden og redskaber til at anvende matematikken i projektbaseret undervisning. Vi vil fokusere på en praksisfaglig tilgang til teknologiforståelse i matematikken, som styrker elevernes evne til at tænke innovativt og skabende. Med legende tilgange til teknologiforståelse som tinkering, engineering og makering åbner vi op for den kreative side af matematikken og øger dermed elevernes deltagelsesmuligheder.
Vi slutter af med at reflektere og evaluere de anvendte metoder, og du får rig mulighed for dele viden og planlægge fremtidige undervisningsforløb.
Fokusområder:
• Begrundelse og arbejde med matematikkens rolle i STEM
• Udvikling og gennemførelse af projektbaseret matematikundervisning
• Kreativ integration af kunstneriske processer i matematik gennem STEM
• Anvendelse af teknologi i matematikundervisningen for at fremme skabende og kreativ praksis
• Metoder til refleksion, vidensdeling og evaluering af undervisningspraksis