Projektledelse i naturvidenskab
Målgruppe
GymnasielærereFag
Naturvidenskabeligt grundforløb (NV), Fysik, Kemi, Biologi, Bioteknologi, Naturgeografi, Geovidenskab, Astronomi, Matematik, Informatik, Teknikfag, Teknologi, Naturvidenskabelig faggruppeNiveau
A, B, CKursusudbyder
Syddansk Universitet - SDUBeskrivelse
Formålet med kurset er faglig stilladsering af ungdomsuddannelseslæreres professionsdidaktik inden for projektarbejde i naturvidenskab. Kurset sætter fokus på grundlæggende viden om Problem Based Learning (PBL) i relation til projektledelse, herunder projektudvikling og -styring. Deltagerne vil arbejde med at identificere projektmuligheder, herunder hvordan projektideer sættes i spil, og udvikle projektdesigns inden for naturvidenskabelig undervisning i et didaktisk perspektiv, som er relevant for deltagernes egne praksisser.Kurset henvender sig primært til undervisere indenfor matematik, biologi, geografi, fysik, kemi og idræt. Kurset tilrettelægges som en blanding af workshops, projektarbejde og forelæsninger.
Forløbet er designet til undervisere i ungdomsuddannelserne, der ønsker at udforske projektarbejde i naturvidenskabelige fagområder. Der introduceres til forskellige former for projekter med henblik på strukturering, styring og ledelse. Der vil være fokus på organisations- og ledelsesteori i tilknytning hertil. Teori om problembaseret læring, kommunikation og kreativitet relateret til projektformen vil blive inddraget. Parallelt med kursusdagene arbejder kursisterne i grupper på udviklingen af et projekt, hvis problembaggrund er identificeret i egen organisation eller evt. gennem kontakt med en ekstern rekvirent. På baggrund af projektpræsentationer reflekteres, diskuteres og perspektiveres projekterne i løbet af kurset i forhold til egen praksis.
Kurset struktureres omkring tre kursusdage og et kursusdøgn. Det forventes, at deltagerne engagerer sig i projektgrupper og arbejder sammen om et fælles projekt gennem kursusperioden. Der skal påregnes forberedelsestid på min. tre timer pr. kursusgang og herudover eventuelle afprøvninger i egen organisation eller i egne klasser.