Titel
STEAM undervisning der skaber maksimale deltagelsesmuligheder for alle elever
Målgruppe
Grundskolelærere
Fag
Natur / teknologi, Fysik / kemi, Biologi, Geografi, Matematik, Håndværk og design
Niveau
Børnehaveklasse, 1-2, 3-4, 5-6, 7, 8, 9, 10
Kursusudbyder
Professionshøjskolen Absalon
Beskrivelse
Fokus er på at planlægge funktionel tværfaglig undervisning der skaber maksimale deltagelsesmuligheder for alle elever. For at elever kan blive motiverede for at lære noget siger selvbestemmelsesteorien at de skal sikres autonomi, samhørighed eller opleve et tilhørsforhold og endelig have mulighed for at udvikle deres kompetencer, så de kan vise at de er blevet kompetente og kan bidrage med dette til fællesskabet. På de to dage skal lærerteams på forskellige klassetrin udvikle undervisningsforløb inden for STEAM- fagrækken som lever op til de 4 kriterier. Målet er, at skolen får udviklet didaktikker, som passer til de forskellige klassetrin og som kan implementeres i en skole der ønsker at øge elevernes trivsel, læring og dannelse.
Kursuselementer
FN’s verdensmål , Klima / Bæredygtighed , Biodiversitet, Natur / Udeliv / Feltarbejde, Praksisfaglighed, Naturvidenskabelige erkendelser / Ny forskningsviden , Science-kapital / Naturvidenskabelig dannelse, Tværfaglig / Fællesfaglig / Sociovidenskabelige problemstillinger (SSI), Problem-baseret læring / Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning (UBNU), Interesse / Motivation , Skole-virksomhed / Karriere, Engineering / Innovation / Entreprenørskab, Diversitet / Ligestilling / Inklusion, Talent / Fagligt udfordrerede / Differentieret undervisning, Eksterne læringsmiljøer, Evaluering / Feedback, Sprog / Kommunikation / Samarbejde
Undervisere
Jørgen Haagen Petersen, Anders V. Thomsen, Sandra Bruus Ørtoft
Kursusdage
7 august 2025
8 august 2025
Region
Sjælland
Sted
Kirkeskovskolen, Næstved Landevej 632, 4243 Rude
Deadline for tilmelding til kursus hos kursusudbyder
1 marts 2025