Teknologiforståelse og digitale teknologier
Målgruppe
GrundskolelærereFag
Fysik / kemi, Natur / teknologi, Biologi, Geografi, MatematikNiveau
1-2, 3-4, 5-6, 7, 8, 9, 10Kursusudbyder
VIA University College, Efter- og videreuddannelseBeskrivelse
På kurset her får du viden, der gør dig ti stand til at forstå, udvikle og tage konstruktiv stilling til teknologiers muligheder i undervisningen. Undervejs arbejder du med undersøgende tilgange til læreprocesser og teknologier i undervisningen. Du får konkrete didaktiske greb til, hvordan du som lærer kan lave forløb, hvor du faciliterer læreprocesser og motiverer eleverne til at arbejde undersøgende og eksperimenterende med teknologiforståelse i dine fag.Med forløbet får du kompetencer til at:
• Designe forløb, der med udgangspunkt i autentiske problemstillinger arbejder med digital myndiggørelse, herunder analyse af digitale artefakter og forståelse af problematikker og regler for håndtering af egne og andres data.
• Udvikle børn og unges digitale kompetencer og teknologiforståelse og inddrage forskellige aktuelle teknologiers muligheder og udfordringer i pædagogiske kontekster.
• Stilladsere børn og unges egne digitale designløsninger, med henblik på at styrke deres teknologiske handleevne og computationelle tankegang.
• Skabe læringsrum, der bidrager til at udvikle børn og unges 21. århundredes kompetencer gennem en designtilgang til teknologiforståelse.
Kurset forløber over fem dage, og vil indeholde emner som:
• Elevernes digitale myndiggørelse
• Digitalt design og designprocesser
• Digital dannelse
• Computationel tankegang
• Teknologisk handleevne.