Tværfaglig STEM-undervisning i naturbaserede læringsmiljøer – et laboratorium i STEM
Målgruppe
GrundskolelærereFag
Fysik / kemi, Biologi, Geografi, MatematikNiveau
7, 8, 9, 10Kursusudbyder
Syddansk Universitet, Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og FormidlingBeskrivelse
Kurset sætter fokus på matematikken i feltarbejde i naturen ud fra en tværfaglig tilgang til undervisning i naturfag og matematik i grundskolens udskoling.Kurset henvender sig primært til fagene matematik, biologi, geografi og fysik/kemi. Deltagerne opnår kompetencer til at udvikle STEM-forløb med fokus på matematikken, situeret i et naturbaseret læringsmiljø. I Laboratorium for STEM-undervisning - introduceres deltagerne for LabSTEM-projektets didaktik, herunder de fem principper for undervisning i STEM: læreplansorientering, deltagerorientering, omverdensorientering, integration af fag og bidrage til almendannelse.
Dette kursus er designet til undervisere i udskolingen, der ønsker at udforske tværfaglig STEM- undervisning og integrere matematikken i naturfaglige aktiviteter udendørs. Vi vil undersøge konceptet omkring situeret undervisning og hvordan man kan bruge naturen som et læringsmiljø, hvor matematikken spiller en central rolle.
Kurset struktureres omkring to internatophold, hvor vi vil arbejde i et fælles STEM-laboratorium midt i naturen. Først vil der være tre dage (to overnatninger), dedikeret til at udforske udviklingen af STEM-undervisning i naturen til ens egne klasser. Cirka en måned senere mødes vi igen til endnu en overnatning, hvor vi forventer, at alle har afprøvet deres egne STEM-forløb i deres klasser.