Undersøgende matematikundervisning og styrket matematikdidaktisk fagteamsamarbejde
Målgruppe
GrundskolelærereFag
MatematikNiveau
1-2, 3-4, 5-6, 7, 8, 9, 10Kursusudbyder
Københavns professionshøjskoleBeskrivelse
Målet for kurset er, at deltagerne- udvikler didaktiske greb til den undersøgende matematikundervisning og kan lede en inkluderende klassesamtale med fokus på at fællesgøre undervisningens faglige pointer.
- udvikler en struktur for fagdidaktisk fagteamsamarbejde med et fælles fokus på udvikling af matematikundervisning.
- laver en konkret årsplan for undersøgende matematikundervisning og for udviklingsarbejdet i fagteamet.
Undersøgende matematikundervisning
Undersøgende matematikundervisning er meningsfuldt for eleverne, men kan være udfordrende både at planlægge og facilitere i praksis. På kurset studerer vi i fællesskab undersøgende tilgange til matematik gennem afprøvninger, observation og refleksion.
Kurset tilbyder udvikling af en struktur for undersøgende matematik gennem teoretiske værktøjer og fællesstudier af elevers læring og matematikfagligt indhold. Vi inviterer til åben lektion, hvor vi skal observere elevers læring i det undersøgende arbejde og reflektere over, hvilke didaktiske greb som understøtter og udfordrer eleverne i deres strategivalg og matematiske tænkning. Vi arbejder med, hvordan man gennem den undersøgende tilgang kan give alle elever deltagelsesmuligheder i matematikundervisningen. Bl.a. ved at undersøge lærerrollen i iscenesættelse af undersøgende aktiviteter i forbindelse med elevernes selvstændige arbejde og ved facilitering af en inkluderende klassesamtale, hvor de faglige pointer træder tydelig frem og fællesgøres i klassen. Som fagteam udvikler I sammen konkrete årsplaner med et stærkt fokus på undersøgende matematik.
Fagteamsamarbejde
At udvikle undervisning kan man ikke gøre alene, derfor er det faglige fællesskab omkring undervisningen helt central. Vi arbejder med, hvordan I kan bruge hinanden til at undersøge nye undervisningstiltag og sikre sammenhængen mellem elevers læring og den undersøgende matematikundervisning.
Kurset tilbyder en tilgang til det fagdidaktiske fagteamsamarbejde, hvor matematiklærere i fællesskab udforsker konkrete didaktiske greb i facilitering af undersøgende matematikundervisning. Vi arbejder med en struktur for fagteamsamarbejde, hvor fokus er på den kontinuerlige udvikling af matematikundervisning – for den enkelte og hele teamet. Vi arbejder med at lave konkrete årsplaner for fagteamets samarbejde med stærk fokus på udvikling.
Organisering
Vi anbefaler, at man deltager på kurset som fagteam på en måde, der er meningsfuld i forhold til skolens organisering. Kurset forsøger at etablere rammerne for et sammenhængende udviklingsforløb for fagteams, som understøtter fagteamets samarbejdet om udvikling af undersøgende matematikundervisning. Kurset er derfor organiseret med et indledende arbejdsseminar på tre dage, implementering og afprøvning i praksis og to opfølgende og videreudviklende kursusdage.
Kursusafgift er inklusive tre-dages internat på kursusdag 1-3.