Unzipkursus – Algebra i gymnasiet
Målgruppe
GymnasielærereFag
MatematikNiveau
A, B, CKursusudbyder
Aarhus Universitet, DPU - Danmarks institut for Pædagogik og UddannelseBeskrivelse
De gymnasiale læreplaner afspejler tydeligt algebras essentielle rolle i matematikundervisningen. På alle retninger (HTX, HHX, STX, EUX og HF) og niveauer er en del af mindstekravene, at eleven skal kunne ”udøve basal algebraisk manipulation”. Elevernes algebraiske kunnen er afgørende for deres arbejde inden for de fleste emner af gymnasiematematikken og andre STEM-fag.Igennem oplæg vil kursisterne få præsenteret, hvordan man kan arbejde didaktisk med algebra for at mindste elevernes vanskeligheder med algebraen, og hvordan man kan arbejde med algebra som et matematisk sprog, herunder hvordan man kan arbejde med lighedstegnets forskellige betydninger og ligningsløsning.
Der vil blive vist nogle konkrete eksempler, som man som kursist kan tage med hjem og afprøve, men der bliver også tid til at udvikle egne eksempler i en workshop, som man hjemme på skolen arbejder videre med og afprøver i 1-2 lektioner i den mellemliggende periode mellem 1. og 2. kursusdag.
På 2. kursusdag præsenterer deltagerne deres undervisningssekvenser og deres observationer fra klasserummet med efterfølgende diskussion og perspektiver på afprøvningerne ved underviser Britta Eyrich Jessen, som også er forfatter af NCUM’s tema Algebra i gymnasiet.
Formålet med unzipkurset er at få tydeliggjort forbindelsen mellem didaktisk forskning og praksis igennem udvikling af konkrete empiriske tilgange til indholdet i temaet Algebra i gymnasiet på NCUM’s hjemmeside (NCUM, Gymnasie, Algebra i gymnasiet (matematikdidaktik.dk)).