Unzipkursus – Funktioner
Målgruppe
GymnasielærereFag
MatematikNiveau
A, B, CKursusudbyder
Aalborg Universitet, Institut for Matematiske FagBeskrivelse
Funktionsbegrebet introduceres allerede i grundskolen som lineære funktioner, men mange elever har svært ved selv på 2. og 3. år i gymnasiet helt at begribe funktionsbegrebet, trods det at emnet fylder meget inden for kernestoffet i de gymnasiale uddannelser. På kurset vil der gennem oplæg blive kigget på, hvorfor funktionsbegrebet er så svært tilgængeligt for elever, og hvordan man didaktisk kan arbejde med funktionsbegrebet for at afhjælpe snublestenene for eleverne, men også hvorfor funktionsbegrebet er vigtigt at arbejde med.Der vil blive vist nogle konkrete eksempler, som man som kursist kan tage med hjem og afprøve, men der bliver også tid til at udvikle egne eksempler i en workshop, som man hjemme på skolen arbejder videre med og afprøver i 1-2 lektioner i den mellemliggende periode mellem 1. og 2. kursusdag.
På 2. kursusdag præsenterer deltagerne deres undervisningssekvenser og deres observationer fra klasserummet med efterfølgende diskussion og perspektiver på afprøvningerne ved underviserne Lisbeth Fajstrup og Marit Schou, som også er forfattere af NCUM’s tema Matematiske funktioner (NCUM, Tværgående, Matematiske funktioner (matematikdidaktik.dk)).
Formålet med unzipkurset er at få tydeliggjort forbindelsen mellem didaktisk forskning og praksis igennem udvikling af konkrete empiriske tilgange til indholdet i temaet Matematiske funktioner på NCUM’s hjemmeside.