Algebra i gymnasiet
Målgruppe
GymnasielærereFag
MatematikNiveau
A, B, CKursusudbyder
Aarhus Universitet, DPUBeskrivelse
De gymnasiale læreplaner afspejler tydeligt algebras essentielle rolle i matematikundervisningen. På alle retninger (HTX, HHX, STX, EUX og HF) og niveauer er en del af mindstekravene, at eleven skal kunne ”udøve basal algebraisk manipulation”. Elevernes algebraiske kunnen og forståelse er afgørende for deres arbejde inden for de fleste emner af gymnasiematematikken og i andre STEM-fag. Samtidig volder det vanskeligheder for mange elever at anvende og forstå grundlæggende algebra. Matematikdidaktisk forskning tilbyder forskellige forklaringer på mulige årsager til disse vanskeligheder, og fra forskningen kan der også hentes inspiration til, hvad der i undervisningen kan gøres for at hjælpe eleverne til at kunne forstå og anvende algebra.På kurset præsenteres en række eksempler fra denne forskning, der kan inspirere til udvikling af aktiviteter og forløb. Der bliver også tid på kurset til at deltagerne kan få sparring til udvikling af eksempler og forløb, som man hjemme på skolen kan arbejde videre med og afprøve i 1-2 lektioner i perioden mellem 1. og 2. kursusdag.
På 2. kursusdag præsenterer deltagerne deres undervisningssekvenser og eksempler på observationer fra klasserummet med efterfølgende diskussion og perspektiver på afprøvningerne ved underviserne og kursusdeltagerne. Vi opfordrer til at dele beskrivelser af afprøvede lektioner og forløb med alle på kurset, så et konkret udbytte bliver en samling af lektioner og forløb, der har været fremlagt og diskuteret på kurset.
Kurset bygger på NCUM’s tema ”Algebra i gymnasiet” og på læringssporene ”At arbejde algebraisk” og ”At løse ligninger” i tal- og algebraindsatsen. Dette materiale findes på www.matematikdidaktik.dk. Det er et mål med kurset at tydeliggøre forbindelsen mellem didaktisk forskning og udvikling af praksis igennem planlægning, afprøvning og evaluering af konkrete tiltag og forløb i egen undervisning.
Kursusdagene forløber kl. 9.30-16.00. Kursusdagene forløber kl. 9.30-16.00. Den samlede arbejdsbelastning ved deltagelse i kurset er 18 timer. Kursusdagene er med frokost og mødeforplejning.
Kursuselementer
Mono-faglig undervisning, Problem-baseret læring / Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning (UBNU), Interesse / Motivation , BrobygningUndervisere
Lektor, ph.d., Marit Hvalsøe Schou, Odense Tekniske Gymnasium og Milla Mandrup Fogt, Institut for Naturfagenes Didaktik, KU.Kursusdage
Region
HovedstadenSted
DPU Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NVDeadline for tilmelding til kursus hos kursusudbyder
1 november 2026Link til kursusudbyder
www.matematikdidaktik.dk