Computermodeller og kreativ modellering i din faglige undervisning
Målgruppe
GymnasielærereFag
Naturvidenskabeligt grundforløb (NV), Fysik, Kemi, Biologi, Bioteknologi, Naturgeografi, Geovidenskab, Astronomi, Matematik, InformatikNiveau
A, B, CKursusudbyder
Danske Science Gymnasier (DASG)Beskrivelse
HVAD FÅR DU UD AF KURSET?Målet med kurset er at klæde dig på til at kvalificere dine elevers forståelse og anvendelse af computermodeller i dine fag. Midlet er, at du udvikler og afprøver målrettede undervisningsforløb med computermodeller, hvor eleverne får fingrene i computermodellens ”maskineri”.
På kurset vælger du et centralt fagligt fænomen, som du gerne vil have dine elever til at arbejde med, hvorefter du udarbejder en computermodel over fænomenet eller tilpasser en eksisterende model fra vores bibliotek. Dette får du selvfølgelig hjælp til af vores erfarne undervisere. I arbejdet inddrages også AI-værktøjer som ChatGPT, som kan assistere i idéudvikling og programmering af computermodellen.
Modellen – og elevernes arbejde med den gennem målrettede spørgsmål og refleksion – gøres til omdrejningspunkt i et forløb, som du afprøver i egen klasse. Du får adgang til et omfangsrigt bibliotek af forløb med computermodeller og tilhørende elevaktiviteter.
HVEM ER MÅLGRUPPEN?
Lærere fra alle typer af gymnasier kan deltage. Kurset er velegnet for lærere både med og uden programmeringserfaring. Enkeltkursister er velkomne, men det forøger udbyttet af kurset, hvis to eller flere kursister deltager fra samme skole.
Kurset bygger på en grundigt afprøvet og forskningsbaseret didaktisk model, der omfatter brug af det pædagogiske programmeringsmiljø NetLogo, som er udviklet til undervisningsbrug og forskning. Det er også muligt at anvende andre teknologier og platforme. Gennem den didaktiske model sikres det, at eleverne ikke kun arbejder med computermodellen som en simulering, men også tilpasser og forbedrer modellen ved at direkte ændre eller tilføje i computerkoden.
HVORDAN FORLØBER KURSET?
Der afholdes fire workshops, hvor de nye ideer introduceres, trænes og diskuteres. Vi starter med at se på modeller og deres rolle i de naturvidenskabelige fag, og du lærer det basale omkring computermodellers opbygning og programmering.
Centralt i kurset er fokus på didaktikken og elevaktiviteter, som aktivt inddrager eleverne i den kreative proces med at bruge, ændre og eksperimentere med computermodellen samt reflektere over dens opbygning og faglige styrker og begrænsninger. Du vil blive præsenteret for værktøjer, der hjælper dig til udformning af didaktiske spørgsmål til eleverne.
Undervejs i forløbet modtager du skriftlig og mundtlig feedback på din computermodel og dine elevaktiviteter. Efter workshop 3 ligger en arbejdsdag på din skole, hvor du afprøver dit forløb på eget hold. I forbindelse med arbejdsdagen mødes du virtuelt med en eller flere undervisere, der kan hjælpe dig, hvis du har didaktiske overvejelser, eller der er noget i modellen, der giver udfordringer i forbindelse med afprøvningen.
Kurset sætter rammerne, men meget af indholdet besluttes af dig – for eksempel hvilket fænomen du vil arbejde med, og hvad du synes, det er vigtigt, eleverne træner.
MODELLER SOM EN DEL AF KERNEFAGLIGHEDEN
Modeller har altid spillet en central rolle i de naturvidenskabelige fag, og modellering er et vigtigt redskab i videnskabelige undersøgelser, hypotesedannelser, peer-diskussioner og formidling. Modeltænkning spiller en afgørende rolle for videnskabelige nybrud, især fordi visualisering og konceptualisering gennem modeltænkning stimulerer videnskabelig kreativitet.
De sidste 40 år har computerbaserede modeller fået en dominant rolle i alle naturvidenskabelige discipliner, bl.a. fordi computermodeller gør det muligt at forstå og analysere data fra store og komplekse fænomener. Arbejdet med computermodeller er derfor ikke et ”add on” til fagene, men et element i moderniseringen af kernefagligheden.
Eleverne bør kende til, hvordan computermodeller er opbygget, og hvordan man kan arbejde med dem – herunder at ændre i koden. At arbejde med koden i en computermodel giver en konkret forståelse af kausale sammenhænge i modellen/fænomenet og kan understøtte eleverne i at tænke kreativt og i at udforske et fagligt fænomen i nye retninger.
Kursuselementer
Digital teknologi / Computationel tankegang / Kunstig intelligens, Algoritmer / Databehandling / Matematisk modellering, Praksisfaglighed, Naturvidenskabelige erkendelser / Ny forskningsviden , Science-kapital / Naturvidenskabelig dannelseUndervisere
Jonas Ørbæk HansenKursusdage
Region
HovedstadenSted
Hovedstadsområdet, fastlægges senereDeadline for tilmelding til kursus hos kursusudbyder
1 marts 2026Link til kursusudbyder
https://sites.google.com/sg.dk/cmiu/start