Det tænkende klasserum i Natur/teknologi
Målgruppe
GrundskolelærereFag
Natur / teknologiNiveau
3-4, 5-6Kursusudbyder
UCNBeskrivelse
Hvordan kan tankerne bag det tænkende klasserum understøtte det at arbejde undersøgende og modellerende med fænomener i natur/teknologi?Vil du styrke dine elevers nysgerrighed, refleksion og faglige samtaler i natur/teknologi? På dette kursus får du inspiration til, hvordan du med afsæt i det tænkende klasserum kan skabe en mere undersøgende, reflekterende og modellerende tilgang til arbejdet med naturfaglige fænomener.
Du kommer til at arbejde med, hvordan det tænkende klasserum kan fungere som katalysator for, at eleverne stiller egne spørgsmål, opstiller hypoteser og udvikler modeller, der hjælper dem med at strukturere og forstå ny viden.
Kurset veksler mellem faglige oplæg, hands-on aktiviteter og refleksion, så du både får konkrete idéer og tid til at overveje, hvordan du kan omsætte dem i din egen undervisning.
Forudsætninger:
Du behøver ikke have kendskab til det tænkende klasserum i forvejen – blot lyst til at styrke dine elevers naturfaglige nysgerrighed, tænkning og faglige samtaler. Kurset egner sig både til nye og erfarne natur/teknologilærere.
Kursuselementer
Interesse / Motivation , Problem-baseret læring / Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning (UBNU), Mono-faglig undervisningUndervisere
Brian RavnborgKursusdage
Region
NordjyllandSted
Mylius Erichsens Vej 137, 9210 Aalborg SØDeadline for tilmelding til kursus hos kursusudbyder
1 juni 2026Link til kursusudbyder
https://www.ucn.dk/efteruddannelse/skraeddersyede-forlob-og-konsulentydelser/aktuelle-skraeddersyede-forlob/det-taenkende-klasserum-i-naturteknologi/