Ansøg om midler

Foldet eller ej – et paradigmeskift i forståelsen af proteiners 3D-struktur

Ansøgningsrunde åbner
13 august 2025
Ansøgningsrunde lukker
23 oktober 2025, kl. 14
Svar til ansøger
December 2025
Se alle kurser
Kontakt
[email protected] (forventet svartid er 1-3 uger)
Om Efteruddannelsespuljen (læs før du søger):

Titel

Foldet eller ej – et paradigmeskift i forståelsen af proteiners 3D-struktur

Målgruppe

Gymnasielærere

Fag

Bioteknologi

Niveau

A

Kursusudbyder

Biotekundervisere i Danmark samt Københavns Universitet, Biologisk Institut, Biokemiuddannelsen

Beskrivelse

Skal lærebøgerne skrives om? Forståelsen af proteiners struktur og funktion er inde i en rivende udvikling pga nye analysemetoder og AI. På dette 2-dages kursus på Biologisk Institut, KU vil du få kvalificeret din viden om proteiner af undervisere fra Biokemi uddannelsen. Første dag introduceres du til Intrinsically Disordered Proteins (IDP’er), som har stor betydning for både sundhed og sygdom. De mangler en veldefineret tredimensionel struktur og opfører sig som nudler. I kurset gennemgår vi deres fascinerende opdagelse, rejsen gennem tvivl og paradigmeskifte, og ser på egenskaber og funktioner. Vi sammenligner IDP’er med ”klassiske” proteiner, og bruger computerbaserede modeller af IDP’er til at beskrive og forudsige deres egenskaber. På dag 1 bliver du også præsenteret for den revolution som AI har bragt til molekylær og strukturel biologi, med et særligt fokus på brug af AlphaFold til strukturforudsigelse. På kurset benyttes bioinformatiske hands-on eksperimenter på computeren. Alle øvelser kan laves hjemme i din bioteknologi undervisning vha. disse gratis online værktøjer.

På dag 2 får du i laboratoriet mulighed for at undersøge et klassisk ”undervisningsprotein” (fx GFP, beta-lactamase, amylase, lysozym) vha. en række moderne analysemetoder til beskrivelse af proteiners struktur (massespektrometri, NMR, fluorecens og cirkulær dikroisme (CD) spektroskopi m.fl.). Du får en grundig introduktion til de forskellige metoder og kyndig vejledning i, hvordan analyserne skal udføres. Dagen sluttes af med fælles opsamling, diskussion og arbejde med at forankre den nye viden i egen undervisning. Alle data fra kurset samt et IDP datasæt, udgør en samlet datapakke, som deles med kursusdeltagerne til brug hjemme i egen undervisning.

Der bliver mulighed for en opfølgende 3-timers virtuel workshop, hvor vi arbejder videre med at forankre kursusindholdet i undervisningen, drøfter udfordringer og faglige overvejelser. Denne del er et tilbud og er frivillig.

Kurset er udviklet af forskere fra Biokemi, KU, i et samarbejde med den faglige forening Biotekundervisere i Danmark (BiD), for at sikre, at du kan bruge det du lærer på kurset direkte i din undervisning.

Kursuselementer

Sundhed / Fødevarer / Motion / Trivsel, Digital teknologi / Computationel tankegang / Kunstig intelligens, Laboratorieøvelser / Eksperimenter, Naturvidenskabelige erkendelser / Ny forskningsviden , Science-kapital / Naturvidenskabelig dannelse, Interesse / Motivation , Skole-virksomhed / Karriere, Talent / Fagligt udfordrerede / Differentieret undervisning, Brobygning

Undervisere

Birthe Brandt Kragelund, Christine Brænder Almstrup, Kresten Lindorff-Larsen, Mette Vagner Pihl og Mårten Flø Jørgensen

Kursusdage

28 januar 2027
29 januar 2027

Region

Hovedstaden

Sted

Biocenter, Københavns Universitet, Ole Maaløes Vej 5, 2200 København N

Deadline for tilmelding til kursus hos kursusudbyder

15 september 2026