Ansøg om midler

Funktioner i gymnasiet

Ansøgningsrunde åbner
13 august 2025
Ansøgningsrunde lukker
23 oktober 2025, kl. 14
Svar til ansøger
December 2025
Se alle kurser
Kontakt
[email protected] (forventet svartid er 1-3 uger)
Om Efteruddannelsespuljen (læs før du søger):

Titel

Funktioner i gymnasiet

Målgruppe

Gymnasielærere

Fag

Matematik

Niveau

A, B, C

Kursusudbyder

Aarhus Universitet, DPU

Beskrivelse

Funktionsbegrebet spiller en central rolle i gymnasial matematikundervisning. Samtidig volder funktionsbegrebet vanskeligheder for mange elever ved starten på gymnasial uddannelse. Matematikdidaktisk forskning tilbyder forskellige forklaringer på mulige årsager til disse vanskeligheder. Fra forskningen kan der også hentes forslag til, hvad der i undervisningen kan gøres for at styrke elevernes forståelse af funktioner og deres anvendelser.

På kurset præsenteres en række eksempler fra denne forskning, der kan inspirere til udvikling af aktiviteter og forløb. Der bliver også tid på kurset til at deltagerne kan få sparring til udvikling af egne eksempler og forløb, som man hjemme på skolen kan arbejde videre med og afprøve i 1-2 lektioner i perioden mellem 1. og 2. kursusdag.

På 2. kursusdag præsenterer deltagerne deres undervisningssekvenser og eksempler på observationer fra klasserummet med efterfølgende diskussion og perspektiver på afprøvningerne ved underviserne og kursusdeltagerne. Vi opfordrer til at dele beskrivelser af afprøvede lektioner og forløb med alle på kurset, så et konkret udbytte bliver en samling af lektioner og forløb, der har været fremlagt og diskuteret på kurset.
Kurset bygger på NCUM’s tværgående tema ”Matematiske funktioner”, på temaet ”Funktioner i gymnasiet” (som forventes publiceret i efteråret 2025) samt på læringssporet ”At forstå og anvende lineære funktioner” fra tal- og algebraindsatsen. Dette materiale findes på www.matematikdidaktik.dk.

Det er et mål med kurset at tydeliggøre forbindelsen mellem didaktisk forskning og udvikling af praksis igennem planlægning, afprøvning og evaluering af konkrete tiltag og forløb i egen undervisning.

Kursusdagene forløber kl. 9.30-16.00. Den samlede arbejdsbelastning ved deltagelse i kurset er 18 timer.
Kursusdagene er med frokost og mødeforplejning.

Kursuselementer

Mono-faglig undervisning, Problem-baseret læring / Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning (UBNU), Interesse / Motivation , Brobygning, Sprog / Kommunikation / Samarbejde

Undervisere

Lektor, ph.d., Marit Hvalsøe Schou, Odense Tekniske Gymnasium og NCUM

Kursusdage

27 august 2026
1 december 2026

Region

Midtjylland

Sted

DPU Århus, Nobelparken, Jens Chr. Skous Vej 4, 8000 Århus C

Deadline for tilmelding til kursus hos kursusudbyder

15 juni 2026

Link til kursusudbyder

www.matematikdidaktik.dk