Ansøg om midler

Introduktion til programmering og programmeringsbegreber for matematik- og naturvidenskabslærere på ungdomsuddannelserne

Ansøgningsrunde åbner
13 juni 2025
Ansøgningsrunde lukker
23 oktober 2025, kl. 14
Svar til ansøger
December 2025
Se alle kurser
Kontakt
[email protected] (forventet svartid er 1-3 uger)
Om Efteruddannelsespuljen (læs før du søger):

Titel

Introduktion til programmering og programmeringsbegreber for matematik- og naturvidenskabslærere på ungdomsuddannelserne

Målgruppe

Gymnasielærere

Fag

Naturvidenskabeligt grundforløb (NV), Fysik, Kemi, Biologi, Bioteknologi, Naturgeografi, Geovidenskab, Astronomi, Matematik, Naturvidenskabelig faggruppe

Niveau

A, B, C

Kursusudbyder

Københavns Universitet, Datalogisk Institut

Beskrivelse

Sted: Københavns Universitet, Datalogisk Institut Universitetsparken 1. Kurset udbydes som samarbejde mellem Datalogisk Institut og Institut for Naturfagenes Didaktik
Målgruppe: Undervisere i matematik, fysik, kemi, biologi, geografi og evt andre naturfaglige fag i ungdomsuddannelserne.
Forudsætninger: Ingen eller begrænset erfaring med programmering, lyst til at arbejde med programmering i egen undervisning.
Beskrivelse:
Dette kursus er en introduktion til programmering for lærere, der underviser i STEM-fag og som ønsker at integrere programmering som arbejdsform i deres undervisning. Kurset er designet til begyndere og giver en tryg og praksisnær indføring.
Du vil:
• lære, hvad programmering er, og stifte bekendtskab med centrale begreber som sekvenser, løkker, betingelser og funktioner
• arbejde med både blokbaserede og tekstbaserede programmeringsmiljøer
• afprøve, hvordan generative AI-værktøjer som ChatGPT kan støtte både læring og undervisning i programmering
• få indsigt i konkrete undervisningsforløb og materialer, du kan tage direkte med hjem og afprøve i din egen klasse
Kurset veksler mellem hands-on programmeringsaktiviteter, pædagogiske/didaktiske refleksioner og drøftelser af, hvordan programmering kan understøtte faglig fordybelse, problemløsning og teknologiforståelse i naturfagsundervisningen.
Udbytte:
Du går fra kurset med basal programmeringsforståelse, konkrete undervisningsaktiviteter og ideer til, hvordan du kan komme i gang med at bruge programmering i din egen undervisning – også selvom du aldrig har programmeret før.

Kursuselementer

Digital teknologi / Computationel tankegang / Kunstig intelligens

Undervisere

Morten Misfeldt

Kursusdage

22 april 2027
23 april 2027

Region

Hovedstaden

Sted

Universitetsparken 1, 2100 København Ø

Deadline for tilmelding til kursus hos kursusudbyder

1 december 2026

Link til kursusudbyder

di.ku.dk