Kunst, Natur og Teknologi – et tværfagligt kursus
Målgruppe
GymnasielærereFag
Naturvidenskabeligt grundforløb (NV), Kemi, Biologi, Informatik, Teknologi, Naturvidenskabelig faggruppeNiveau
A, B, CKursusudbyder
Syddansk Universitet (SDU)Beskrivelse
Forslaget til dette kursus udspringer af vores erfaringer med en række workshops, som vi har gennemført i samarbejde med Spinderihallerne og Rosborg Gymnasium og HF. Her har vi gjort brug af kunsten som platform til at lære om naturvidenskabelig teori og eksperimentel laboratoriepraksis. Kurset bygger bro mellem kemi, biologi, informatik/teknologiforståelse og kunst.Kurset består af fem workshops og har til formål at give gymnasielærere pædagogisk viden, praktiske erfaringer og inspiration til at designe STEAM-inspirerede tværfaglige læringsaktiviteter (Boy 2013, Anderson-Tempini 2017), både i klasseværelset og i skolens Makerspace. Her ses kunsten ikke blot som en motivationsfaktor, men som en ressource til meningsskabelse (Marchetti et al. 2025, Valente et al. 2025).
Kursusstruktur
Workshop 1: Introduktion
Introduktion til kursusformatet
Erfaringsudveksling og behovsafklaring blandt deltagerne
Workshop 2: Fremstilling af organiske farver
Udvinding af farver fra madrester og planter
Brobygning mellem kemi, biologi og kunst
Perspektiver til bæredygtighed, videnskabshistorie og kunsthistorie
Workshop 3: Botanisk kunst
Botanisk maleri med de fremstillede farver
Kombination af kunstnerisk udtryk og videnskabelig undersøgelse
Fokus på observation, dataindsamling og formidling gennem tegning og maling
Workshop 4: Algoritmisk botanik
Arbejde med kodning i L-Systems (Prusinkiewicz og Lindenmayer 2012)
Udvikling af planteformer ved hjælp af algoritmer og kodning
Udforskning af proportioner, former og vækstmønstre
Workshop 5: Afslutning og udstilling
Deltagerne deler deres erfaringer med at tilpasse aktiviteterne til deres egen undervisning
Udveksling af nye ideer
Udstilling af deltagernes værker
Mellem workshops
Deltagerne opfordres til at eksperimentere med de foreslåede eller lignende aktiviteter i deres egne klasser.
Deltagerne læser introducerende tekster som forberedelse.
Erfaringer deles i de følgende workshops.
Formål
At inspirere og klæde gymnasielærere på til at designe og gennemføre STEAM-inspirerede tværfaglige undervisningsaktiviteter, der kombinerer naturvidenskab, teknologi og kunst.
Læringsmål
Faglige mål
Opnå viden om, hvordan kunstneriske metoder kan integreres i naturvidenskabelig undervisning.
Forstå og anvende grundlæggende principper i kemi, biologi og informatik i praksis.
Udvikle færdigheder i eksperimentel laboratoriearbejde og digital modellering.
Tværfaglige mål
Udvikle kompetencer i observation, dataindsamling og formidling.
Skabe bevidsthed om bæredygtighed og historiske perspektiver på videnskab og kunst.
Styrke evnen til at facilitere kreative læringsprocesser.
Målgruppe
Gymnasielærere (biologi, kemi, informatik, billedkunst, naturvidenskabeligt grundforløb, teknologi m.fl.)
Kursuselementer
Digital teknologi / Computationel tankegang / Kunstig intelligens, Natur / Udeliv / Feltarbejde, Laboratorieøvelser / Eksperimenter, Praksisfaglighed, Naturvidenskabelige erkendelser / Ny forskningsviden , Tværfaglig / Fællesfaglig / Sociovidenskabelige problemstillinger (SSI), Interesse / Motivation , Talent / Fagligt udfordrerede / Differentieret undervisning, Eksterne læringsmiljøer, Evaluering / FeedbackUndervisere
Emanuela Marchetti, Andrea Valente, Peter DahlKursusdage
Region
SyddanmarkSted
Fablab Spinderihallerne, Spinderigade 11E, 7100 VejleDeadline for tilmelding til kursus hos kursusudbyder
30 maj 2026Link til kursusudbyder
https://docs.google.com/document/d/1jvd2xEI8ul0W23DW52jya4YhmiYj_fXhisJKS8mf_XM/edit?tab=t.0