Matematikvejledning i gymnasiet – Hvordan finder vi elever med matematikspecifikke læringsvanskeligheder, og hvordan kan vi hjælpe dem?
Målgruppe
GymnasielærereFag
MatematikNiveau
A, B, CKursusudbyder
Aarhus Universitet, DPUBeskrivelse
Kurset har til formål at introducere deltagerne til brug af såkaldte detektionstests som redskab til at finde elever, der har matematikspecifikke læringsvanskeligheder, samt at udvikle deltagernes kompetence til nærmere at afdække og afhjælpe sådanne vanskeligheder, navnlig i forhold til grundlæggende og centrale matematiske begreber.Kurset bygger på erfaringer og resultater fra en uddannelse til matematikvejleder i gymnasiet ved Roskilde Universitet i perioden 2012-2021, som arrangørerne af nærværende kursus forestod. Hvad angår karakteren og brugen af detektionstest, er grundlaget og erfaringerne fra denne uddannelse formidlet i temaet Detektionstest i gymnasiet på NCUMs website. Der er endvidere udgivet fire bøger med eksempler fra praksis, hvor matematiklærere beskriver, hvordan de har detekteret, nærmere afdækket og forsøgt afhjulpet helt konkrete læringsvanskeligheder i matematik for udvalgte elever. Referencerne er anført nedenfor.
Kurset fokuserer på læringsvanskeligheder, der knytter sig til grundlæggende og centrale matematiske begreber. Det drejer sig bl.a. om talbegrebet og dets udvidelse fra naturlige og hele tal til rationale og reelle tal, aritmetikkens og algebraens grundlag, variabelbegrebet, ligninger og ligningsløsning samt funktions-begrebet. På kurset introduceres til et fokuseret udvalg af matematikdidaktisk forskning, der kan bidrage til at forklare fundamentale matematiske læringsvanskeligheder og inspirere til, hvordan man kan modvirke/afhjælpe dem. I god tid inden kurset får deltagerne adgang til 5 forskningsartikler, som forventes studeret inden kurset. Deltagelse i kurset indebærer desuden, at deltagerne forud for kurset har brugt (dele af) detektionstest 1 - der netop angår begreber og begrebsdannelse - på mindst én klasse og sammenfattet resultaterne heraf til fremlæggelse og drøftelse på kurset.
Kurset afvikles som et internatkursus på Sandbjerg Gods ved Sønderborg fra kl. 12.00 tirsdag d. 18. maj til kl. 13.30 onsdag d. 19. maj 2027. Vi begynder og slutter med frokost. Fuld forplejning og overnatning i eget værelse med bad er inkluderet i kursusafgiften.
Den samlede arbejdsbelastning ved deltagelse i kurset udgør 20 timer.
I forlængelse af kurset er der mulighed for at deltage i Årsmødet i matematikvejledernetværket F3M. Det forløber med selvstændigt program og tilmelding kl. 14.00 d. 19. maj til kl. 14.00 d. 20. maj. Årsmødet annonceres omkring september 2026.
Litteratur
Jankvist, U. T., & Niss, M. (2015). A framework for designing a research-based “maths counsellor” teacher programme. Educational Studies in Mathematics, 90, 259-284.
Niss, M., & Jankvist, U. T. (red.) (2017). Læringsvanskeligheder i matematik – hvordan kan forstås og afhjælpes? Frederiksberg: Frydenlund.
Niss, M., & Jankvist, U. T. (red.) (2016). Fra snublesten til byggesten – matematikdidaktiske muligheder. Frederiksberg: Frydenlund.
Niss, M., & Jankvist, U. T. (red.) (2020). Matematikvejledning i gymnasiet – anvendelse af teori i praksis. Frederiksberg: Frydenlund.
Niss, M., Jankvist, U. T., & Blomhøj, M. (red). (2024). Udfordringer og muligheder i gymnasial matematikvejledning – detektion, diagnosticering og intervention. Frederiksberg: Frydenlund.
Kursuselementer
Mono-faglig undervisning, Problem-baseret læring / Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning (UBNU), Interesse / Motivation , Talent / Fagligt udfordrerede / Differentieret undervisning, Brobygning, Sprog / Kommunikation / SamarbejdeUndervisere
Prof. emeritus Mogens Niss Roskilde Universitet, prof. Morten Blomhøj og prof. Uffe Jankvist, begge DPU Aarhus Universitet og NCUMKursusdage
Region
SyddanmarkSted
Sandbjerg Gods, Sandbjergvej 102 6400 SønderborgDeadline for tilmelding til kursus hos kursusudbyder
1 marts 2027Link til kursusudbyder
www.matematikdidaktik.dk