Titel
Ny naturvidenskabelig viden i fysik/kemi-undervisningen
Målgruppe
Grundskolelærere
Fag
Fysik / kemi
Niveau
7, 8, 9
Kursusudbyder
UCN
Beskrivelse
På kurset arbejder vi med, hvordan man som fysik/kemi-lærer kan inddrage viden fra den STEM-faglige forskningsfront og gøre den relevant for skolens naturfagsundervisning. Der introduceres en model for didaktisk rekonstruktion af ny naturvidenskabelig viden, MER-modellen, som er en model, der er udviklet i forsknings- og udviklingsprojekter på læreruddannelserne, for at arbejde med at videreudvikle til aktualisering af naturfagsundervisningen i grundskolen. Der inddrages eksempler fra afprøvningerne, samt perspektiver på muligheder og udfordringer ved didaktisk rekonstruktion, samt måder hvorpå man kan integrere ny naturvidenskabelig viden i grundskoleundervisningen. I løbet af kurset arbejder deltagerne med at udvikle egne forløb, som afprøves mellem de to kursusdage.
Kursuselementer
Naturvidenskabelige erkendelser / Ny forskningsviden
Undervisere
Niels Anders Illemann Petersen
Kursusdage
13 januar 2027
10 marts 2027
Region
Nordjylland
Sted
Mylius Erichsens Vej 137, 9210 Aalborg SØ
Deadline for tilmelding til kursus hos kursusudbyder
1 november 2026