SUM – Sammenhæng gennem Undersøgende Matematikundervisning ved overgang fra grundskole til gymnasial uddannelse
Målgruppe
GymnasielærereFag
MatematikNiveau
A, B, CKursusudbyder
Aarhus Universitet, DPUBeskrivelse
Kurset har til formål at styrke deltagernes kompetencer til at skabe sammenhæng og progression i matematikundervisningen ved overgangen fra grundskolen til gymnasial uddannelse gennem samarbejde om undersøgende matematikundervisning (UM). Kurset bygger på erfaringerne fra SUM-projektet, der gennemføres under NCUM (Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning) i samarbejde med Københavns Kommune. Der kan læses nærmere om SUM-projektet på NCUMs website her.UM er en elevcentreret undervisningsform, der kan engagere eleverne i at undersøge spørgsmål, som kan forankres i deres hverdagserfaringer eller i oplevelser, der kan skabes i matematikundervisning. Aktiviteter og forløb tilrettelægges, så de rummer fagligt relevante udfordringer for elever i udskolingen og på indledende gymnasiale niveauer. UM kan give eleverne eksemplariske oplevelser af, at de i samarbejde og med støtte fra læreren kan skabe noget og nå nye erkendelser i og ved hjælp af matematik.
I forhold til overgangen fra udskoling til gymnasial undervisning bidrager kurset til sammenhæng og progression på flere fronter. UM kan fremme elevernes motivation for matematiklæring ved, at de bliver optaget af at løse udfordrende problemer, der giver mening for dem. I begge skoleformer kan det være såvel rent matematiske problemer som anvendelsesorienterede problemer. Kurset introducerer til en fælles didaktisk struktur for UM. Det er kendt fra praksis og velbelyst i matematikdidaktisk forskning, at der er centrale begreber og metoder, der især volder eleverne vanskeligheder ved starten på gymnasial matematikundervisning. Det gælder fx funktionsbegrebet og algebraisk ligningsløsning. Kurset støtter deltagerne i at anvende UM-aktiviteter, der adresserer læringsmæssige udfordringer, som deltagerne oplever som påtrængende i egen praksis. Det sker i samarbejde mellem grundskole- og gymnasielærere, der i mindre grupper får støtte til at udvikle, afprøve og evaluere UM-aktiviteter og -forløb i egen praksis.
Kurset omfatter tre workshops af 6 timers varighed og en workshop af 4 timers varighed. De fire workshops rammesætter udvikling, afprøvning i egen praksis og refleksion over tre UM-aktiviteter. Den første workshop introducerer til UM og støtter planlægning af den første aktivitet. Ved anden workshop drøftes erfaringer og resultater fra første afprøvning, og den næste aktivitet planlægges. Endvidere introduceres til lektionsstudie som format for fælles planlægning, observation, refleksion og videreudvikling af en undervisningsaktivitet. Som led i kurset gennemfører deltagerne i mindre grupper besøg i hinandens matematikundervisning og et lektionsstudie i tilknytning til den anden eller tredje afprøvning. Hver deltager forventes at anvende 8 timer til deltagelse i skolebesøg og medvirken i et lektionsstudie.
Den tredje workshop behandler udvalgte problemstillinger fra de to første afprøvninger og evt. lektionsstudier med inddragelse af matematikdidaktisk teori, der belyser undervisnings- og læringsmæssige udfordringer. Desuden støttes planlægningen af den tredje aktivitet. Ved den fjerde og afsluttende workshop drøftes erfaringer og evalueringer af den tredje aktivitet på tilsvarende måde. Desuden evalueres kurset.
Kursusdagene forløber kl. 9.00-15.00, og er med frokost og mødeforplejning.
Den samlede arbejdsbelastning ved deltagelse i kurset udgør 30 timer.
Kursuselementer
Mono-faglig undervisning, Problem-baseret læring / Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning (UBNU), Interesse / Motivation , Talent / Fagligt udfordrerede / Differentieret undervisning, Brobygning, Sprog / Kommunikation / SamarbejdeUndervisere
Et team af en erfaren gymnasielærer (ph.d. i matematikdidaktik) og en matematikvejleder fra grundskolen med erfaring fra SUM-projektetKursusdage
Region
HovedstadenSted
DPU, Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 Kbh. NVDeadline for tilmelding til kursus hos kursusudbyder
15 juni 2026Link til kursusudbyder
www.matematikdidaktik.dk