Birgitte er underviser på Københavns Professionshøjskole i København, hvor hun har leveret en særlig indsats ift. natur, udeliv og science på professionshøjskolens pædagoguddannelse.
Med hendes bemærkelsesværdige arbejde med at skabe et trygt og højt naturfagligt læringsmiljø for studerende, formår hun at skabe et inkluderende læringsmiljø, der tager højde for studerende med “science-anxiety” og understøtter dem i at opdage naturvidenskabelige muligheder i en pædagogisk hverdag.
Birgitte uddanner, kvalificerer og motiverer fremtidige pædagoger gennem sin undervisningspraksis, hvor nysgerrighed, eksperimenterende tilgange og leg er centrale elementer. Hun kombinerer teori og praksis på en imponerende vis, og hendes undervisning er et eksempel på et dialogisk undervisningsmiljø, hvor de studerende opmuntres til selv at finde svar og løsninger.
Birgitte udvikler, anvender og videndeler inspirerende naturfagsdidaktiske metoder med et internationalt perspektiv. Hendes erfaringer fra nordiske samarbejder har udvidet hendes forståelse af naturpædagogik og udviklet en særlig science didaktik. Birgitte viser, at naturfagsarbejde kan foregå overalt og motiverer til aktiviteter med dagtilbuddets materialer, hvilket gør det tilgængeligt for alle.
Med prisen hædres Birgitte Damgaard for hendes innovative tilgang til natur, udeliv og science som har skabt et inkluderende læringsmiljø, der både motiverer og kvalificerer fremtidige naturfagslærere og understøtter studerende på alle niveauer i at opdage naturvidenskabelige muligheder i pædagogikken.