Karen Bollingberg bruger nysgerrigheden som drivkraft, når hun underviser pædagogstuderende indenfor læreplanstemaet natur, udeliv og science på Københavns Professionshøjskole.
Karen leverer en helt særlig og passioneret indsats i sin undervisning. ”Stil spørgsmål – Science er ikke svært!”, siger hun samtidig med, at hun med stort engagement, nærvær og energi giver de studerende selvtillid, mod og handlekompetence inden for naturvidenskab og science. Dermed eliminerer hun den science-forskrækkelse, der i nogen grad kan præge de studerendes selvforståelse.
Karen formår at omsætte omfattende naturvidenskabelige temaer til komprimerede praksisrelevante undervisningsforløb. Hun fortæller ikke blot de studerende, hvad de skal gøre, men går ofte vejen selv, eksempelvis når hun møder op i våddragt og snorkel i forbindelse med en ekskursion.
Sammen med kolleger har Karen udarbejdet en let tilgængelig og direkte anvendelig sciencedidaktisk ”to-do”-liste med 6 faser: Observations-, beslutnings-, undersøgelses-, narrativ-, æstetisk- og delingsfase. Principperne inddrages aktivt og innovativt i undervisningen af de studerende.
Med prisen hyldes Karen Bollingberg for at stimulere og motivere studerende på Københavns Professionshøjskoles pædagoguddannelse til yderst kvalificeret at arbejde med lærerplanstemaet natur, udeliv og science.