Den nyeste podcastepisode sætter fokus på, hvordan fremtidens digitale borgere bliver udstyret til at navigere i, kritisere og medskabe de teknologier, der former vores samfund.
I en tid hvor teknologi er allestedsnærværende, er det afgørende, at nutidens børn og unge er rustet til at navigere i et komplekst digitalt landskab.
For selvom unge mennesker i mange sammenhænge bliver kaldt for digitalt indfødte, så er man ikke digitalt kompetent, blot fordi man er født i nyere tid, eller for den sags skyld, bare fordi man er god til at bruge moderne teknologier.
”Det, vi oplever i virkeligheden, det er nogle børn, der er digitalt ustøttet, fordi de simpelthen har manglet en voksen ven ved siden af, der kan forklare dem nogle af de ting, der sker digitalt. Eller for den sags skyld tage dem i hånden og være ansvarlige voksne i en verden, der har været ureguleret i rigtig mange år,” lyder det fra Ole Sejer Iversen, professor i interaktionsdesign, leder af Center for Computational Thinking & Design ved Aarhus Universitet og leder af Videnscenter for digital teknologiforståelse, der er støttet af blandt andre Novo Nordisk Fonden.
I denne episode af podcatsen Mikroskop ser vi på, hvordan måden børn og unge interagerer med teknologi kan forandres således at alle – uanset social baggrund – får de nødvendige kompetencer til at deltage aktivt i et digitaliseret samfund.
Mikroskop udgives af Novo Nordisk Fonden og produceres i samarbejde med Kontekst & Lyd og Podcastbureauet. Alle afsnit kan høres her.