Ansøg om midler

Verdenskendt forsker modtager Jacobæus Prisen 2023 – opdagede lille protein med stor betydning

Professor Sir David Lane hædres med Jacobæus Prisen 2023 som anerkendelse for hans mangeårige banebrydende forskning, der omfatter opdagelsen og forståelsen af p53-proteinet. P53 er essentielt for kroppens forsvar mod kræft og spiller samtidig en vigtig rolle i en række fysiologiske og endokrine funktioner. Med prisen følger 1,5 mio. kr.

Professor Sir David Lane er en globalt anerkendt forsker inden for kræft og cellebiologi med en imponerende portefølje på over 380 publikationer, som vidner om hans betydningsfulde og vedvarende indsats inden for feltet.

Novo Nordisk Fonden tildeler Sir David Lane Jacobæus Prisen 2023 for hans mangeårige videnskabelige bidrag. Prisen er på 1,5 millioner kroner og tildeles årligt en førende global forsker, som inviteres til at holde en forelæsning om sin forskning.

Som reaktion på hædringen udtrykker Sir Lane sin taknemlighed: “Jeg er henrykt over at modtage prisen på vegne af mig selv og mit team. Man føler altid en vis ydmyghed, fordi der er så mange andre fantastiske mennesker, som har arbejdet med området. Men jeg er selvfølgelig bare begejstret.”

Vigtig opdagelse
Sir Lane er bedst kendt for den banebrydende opdagelse af p53 i 1979 – et lille protein med stor betydning. Derudover har hans efterfølgende og betydelige videnskabelige bidrag spillet en afgørende rolle i at afdække vigtigheden af dette specifikke protein.

P53 er mest kendt som et tumorundertrykkende protein, hvilket betyder, at det hjælper vores krop med at forsvare sig selv mod kræft. P53 registrerer, om DNA’et inde i vores celler er blevet beskadiget. Herefter hjælper det med at afgøre, om det beskadigede DNA skal repareres, eller om skaden er så omfattende, at cellen må ødelægge sig selv.

Selvom p53 først og fremmest er anerkendt for sin rolle i at forhindre kræft, har nyere videnskabelige fremskridt kastet lys over proteinet som en central brik i en række forskellige normale cellulære aktiviteter. P53 betegnes ofte som en ‘mesterregulator’, der styrer aktiveringen af gener involveret i en bred vifte af biologiske funktioner, herunder cellecyklus, celledød, normal udvikling, stofskifte og immunrespons.

Forbindelsen mellem p53 og stofskiftet er af afgørende betydning både for fysiologi og endokrinologi. Eksempelvis interagerer p53 med hormonreceptorer i skjoldbruskkirtlen og indvirker på knoglerne ved at regulere knogledannelse og knogleombygning i respons til hormonsignaler.

Hæderfuld pris
Professor Sir David Lanes arbejde har været uvurderligt i forhold til at afdække de molekylære mekanismer bag p53 og dets betydning for menneskets fysiologi og sundhed. Derfor modtager han årets Jacobæus pris.

“Siden han opdagede p53-proteinet i 1979, har Sir David Lane ydet betydelige bidrag til vores forståelse af p53’s rolle i sygdom, især tumorbiologi. Mens p53’s rolle i kræft er velkendt, er betydningen af p53 inden for endokrinologi også et område med intensiv forskning, og det er nu kendt, at p53 spiller en rolle i flere endokrine funktioner. Med Jacobæus Prisen ønsker vi at hylde ham for hans bidrag til forståelsen af grundlæggende cellefysiologi indenfor endokrinologi, både i sundhed og sygdom,” siger professor Anna Krook, der er formand for Novo Nordisk Fondens Komite for Endokrinologi og Metabolisme.

Selv flere årtier efter proteinets opdagelse bliver flere af dets forskelligartede funktioner hele tiden afsløret. Sir Lane har stadig mange ubesvarede spørgsmål omkring proteinet og har til hensigt at udforske nogle af dem ved hjælp af bevillingen, der følger med prisen.

“At skaffe forskningsmidler er ikke så let, især hvis du vil undersøge emner, som der ikke umiddelbart er fokus på. Så at kunne undersøge de specifikke emner jeg gerne vil, er fantastisk. Det er jeg meget spændt på,” siger Sir Lane.

Lang karriere
Sir David Lane er en globalt anerkendt immunolog, molekylærbiolog og kræftforsker. Han er professor ved Afdelingen for Mikrobiologi, Tumor og Cellebiologi ved Karolinska Instituttet i Sverige, og formand for Chugai Pharmabody.

Sir Lanes bemærkelsesværdige bidrag gennem årene har ført til mange internationale æresbevisninger, såsom Paul Erlich Prisen i 1998, Hædersmedaljen fra Den Internationale Organisation for Kræftforskning i 2005 og Cancer Research UK sin pris for Livslang Præstation i 2012.

Desuden er han en Fellow of the Royal Society of London og the Royal Society of Edinburgh og medlem af National Academy of Sciences i USA. I 2000 blev han slået til ridder af Dronning Elizabeth for hans betydelige bidrag til kræftforskningen, og i 2022 blev han udnævnt til æresborger i Singapore.

Professor Sir David Lane modtager Jacobæus Prisen 2023 den 29. august i Åbo, Finland, hvor han vil holde en forelæsning om sin forskning.

Om Jacobæus Prisen

Jacobæus Prisen blev indstiftet i 1939 til minde om den svenske professor H.C. Jacobæus. Prisen har til formål at promovere medicinsk forskning og gives årligt til en internationalt anerkendt forsker, der inviteres til at holde en forelæsning om sin forskning. Emnet bør falde inden for det fysiologiske eller endokrinologiske område. Prisen er på 1.500.000 kr., opdelt i 250.000 kr. som en personlig pris og 1.250.000 kr. til forskning eller udviklingsarbejde.

Prisen uddeles i regi af Komite for Endokrinologi og Metabolisme, der er en komite under Novo Nordisk Fonden, og forelæsningerne afholdes så vidt muligt i skandinaviske universitetsbyer eller andre byer i Europa med tilknytning til medicinsk forskning.

H.C. Jacobæus (1879-1937) var en pioner inden for klinisk forskning. Han udviklede bl.a. en metode til at undersøge lungerne vha. torakoskopi – kikkertundersøgelser – hvilket har haft stor betydning for diagnosticering og behandling af lungesygdomme, især tuberkulose. Jacobæus var medlem af fondens bestyrelse fra 1926 og frem til sin død.

Yderligere information