Emil Sølyst Hjerl er biologi-, fysik/kemi- og geografilærer på Gribskolen i Græsted. Her har gennem mere end 10 år bidraget væsentligt til at udvikle naturfagsundervisningen – både på skolen og på kommunalt plan.
Emil skaber interesse og motivation blandt elever ved hjælp af ”hands-on” eksperimenter, undersøgelser og modelleringsopgaver. Emil har i sit arbejde med at styrke naturfagene eksempelvis været en central person i forhold til en årlig naturfagsuge, hvor udskolingsklasserne dykker ned i engineering processer, praksisundersøgende arbejde og kildesøgning. I naturfagsugen udvikler eleverne produkter eller egne teknologier til at løse de problemstillinger, de selv har valgt at arbejde med.
I løbet af årene har Emil udviklet lokalforankrede undervisningsforløb, som har været med til at skabe autentiske og relationsnære oplevelser for eleverne. Det er vigtigt for Emil, at eleverne lærer gennem oplevelser. Han mener, at eleverne nemmere husker erfaringer erhvervet gennem positive og interesseskabende aktiviteter – frem for at læse om disse.
Emils passion for naturfagsundervisningen har ikke kun effekt på hans egne klasser men har spredt sig til hele skolen og videre ud i kommunen. Emil har således bidraget til at arrangere naturfaglige events på de lokale biblioteker og lavet en laserlabyrint til de unge på en nærliggende kommunal gård.
Emil er dygtig til at engagere eleverne i nationale konkurrencer og derigennem skabe gode oplevelser for skolens talenter. Dette talentarbejde har haft afsmittende virkning på skolens øvrige elever og således bidraget til at give alle skolens elever naturfaglige oplevelser, eksempelvis med scienceshows fra både DTU og RUC.
Med prisen hædres Emil Sølyst Hjerl for, i ekstraordinær grad, at inspirere og motivere elever på Gribskolen til at arbejde og engagere sig i naturfagene, samt for sin evne til at inddrage lokalmiljøet i Græsted i dette arbejde.