Ansøg om midler

Tværfaglig STEM-undervisning i naturbaserede læringsmiljøer – et laboratorium i STEM

Ansøgningsrunde åbner
3 juni 2024
Ansøgningsrunde lukker
9 oktober 2024 2:00pm (CET)
Svar til ansøger
Januar 2025
Om Efteruddannelsespuljen (læs før du søger):
Send ansøgning

Titel

Tværfaglig STEM-undervisning i naturbaserede læringsmiljøer – et laboratorium i STEM

Målgruppe

Grundskolelærere

Fag

Fysik / kemi, Biologi, Geografi, Matematik

Niveau

7, 8, 9, 10

Kursusudbyder

Syddansk Universitet, Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling

Beskrivelse

Kurset sætter fokus på matematikken i feltarbejde i naturen ud fra en tværfaglig tilgang til undervisning i naturfag og matematik i grundskolens udskoling.

Kurset henvender sig primært til fagene matematik, biologi, geografi og fysik/kemi. Deltagerne opnår kompetencer til at udvikle STEM-forløb med fokus på matematikken, situeret i et naturbaseret læringsmiljø. I Laboratorium for STEM-undervisning - introduceres deltagerne for LabSTEM-projektets didaktik, herunder de fem principper for undervisning i STEM: læreplansorientering, deltagerorientering, omverdensorientering, integration af fag og bidrage til almendannelse.

Dette kursus er designet til undervisere i udskolingen, der ønsker at udforske tværfaglig STEM- undervisning og integrere matematikken i naturfaglige aktiviteter udendørs. Vi vil undersøge konceptet omkring situeret undervisning og hvordan man kan bruge naturen som et læringsmiljø, hvor matematikken spiller en central rolle.

Kurset struktureres omkring to internatophold, hvor vi vil arbejde i et fælles STEM-laboratorium midt i naturen. Først vil der være tre dage (to overnatninger), dedikeret til at udforske udviklingen af STEM-undervisning i naturen til ens egne klasser. Cirka en måned senere mødes vi igen til endnu en overnatning, hvor vi forventer, at alle har afprøvet deres egne STEM-forløb i deres klasser.

Kursuselementer

Klima / Bæredygtighed , Biodiversitet, Natur / Udeliv / Feltarbejde, Algoritmer / Databehandling / Matematisk modellering, Praksisfaglighed, Naturvidenskabelige erkendelser / Ny forskningsviden , Science-kapital / Naturvidenskabelig dannelse, Tværfaglig / Fællesfaglig / Sociovidenskabelige problemstillinger (SSI), Problem-baseret læring / Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning (UBNU), Interesse / Motivation , Engineering / Innovation / Entreprenørskab, Eksterne læringsmiljøer, Evaluering / Feedback

Undervisere

Dorte Moeskær Larsen, Katrine Bergkvist Borch, Maiken Westen Holm Svendsen

Kursusdage

6 maj 2026
7 maj 2026
8 maj 2026
8 juni 2026
9 juni 2026

Region

Midtjylland

Sted

Molslaboratoriet, Strandkærvej 6, Femmøller 8400 Ebeltoft

Deadline for tilmelding til kursus hos kursusudbyder

30 januar 2026

Link til kursusudbyder

https://www.sdu.dk/da/forskning/stem