Den stigende forekomst af kardiometaboliske og andre kroniske sygdomme i lav- og mellemindkomstlande er en af de mest definerende sundhedsudfordringer i det 21. århundrede. Dette øger efterspørgslen efter sundhedspersonale, der er tilstrækkeligt rustet til patientrettet forebyggelse samt til at yde behandling og pleje for patienter med kroniske sygdomme. Samtidig står verden ifølge WHO over for en global krise med mangel på sundhedspersonale, hvilket kan være med til at forværre den allerede stigende ulighed i sundhed og føre til, at mennesker i sårbare positioner får dårligere adgang til sundhedspleje af høj kvalitet.
På den baggrund har Novo Nordisk Fonden lanceret Partnership for Education of Health Professionals (PEP) med sigte på at reducere ulighed i sundhed i Indien, Kenya, og Østafrika.
- Vores vision: Mennesker, der lever under svære vilkår i Indien og Østafrika, skal have adgang til kvalificeret forebyggelse og behandling af kardiometaboliske sygdomme på lige fod med andre.
- Vores mission: Sundhedspersonale er uddannet til at levere kvalificeret forebyggelse og behandling af kardiometaboliske sygdomme til mennesker, der lever under svære vilkår, og kvindeligt sundhedspersonale er styrket, så de trives i deres profession.
PEPs primære målgruppe er kommende og nuværende sygeplejersker, da denne profession er afgørende for at levere sundhedsydelser i den primære sundhedssektor. Da kvinder særligt inden for sygeplejefaget udgør en stor mængde af sundhedspersonalet i de valgte geografier, vil uddannelsesindsatser styrke kvindernes færdigheder og handlemuligheder i deres erhverv.
PEP er struktureret omkring en række samskabende partnerskaber, der i fællesskab bidrager til at styrke uddannelsesinstitutioners kapacitet til at tilbyde høj kvalitetsuddannelse for sygeplejersker og andre sundhedsprofessionelle. Dette gøres med henblik på at disse grupper bliver bedre klædt på til at yde patientcentreret forebyggelse samt behandling og pleje af kardiometaboliske sygdomme. Derudover er det med til at styrke lige muligheder og rettigheder for kvinder i sundhedssektoren. PEP er forankret direkte i lokale institutioner i Indien og Østafrika, der uddanner sundhedspersonale, herunder institutioner, der tilbyder professionsuddannelser for sygeplejersker og medicinske universiteter. Andre partnere, der har særlig relevans i forhold til PEPs vision og mission, inddrages for at styrke kapacitetsopbygning og netværksskabelse i PEP.
Gennem denne institutionelle tilgang sigter PEP mod at styrke uddannelsesinstitutionerne, så de selv bliver i stand til at udvikle og implementere bæredygtige, langsigtede strategier, der kan adressere nye sundhedsbehov, herunder den stigende forekomst af kardiometaboliske sygdomme. PEPs institutionelle tilgang er bygget op omkring fire prioritetsområder:
- Uddannelse inden for kardiometaboliske sygdomme af høj kvalitet, hvor pensum, undervisningsstandarder og kurser afspejler den nyeste viden på området.
- Opkvalificering af undervisere med henblik på at styrke deres færdigheder, viden og nytænkning inden for pædagogik, didaktiske metoder og innovative undervisningsmetoder.
- Innovative og digitale læringsmetoder i form af afprøvning og indførsel af nye undervisningsmetoder, herunder online og blended learning-formater og udbygning af læringsmiljøer og infrastruktur.
- Forskningsmiljøer og -kapacitet der fremmer innovativ og opdateret undervisning på baggrund af uddannelsesforskning.
I alle projekterne anvender PEP kønsmainstreaming i sin tilgang for aktivt at fremme kønsligestilling og bestræber sig på at styrke netværk og videndeling for at katalysere større effekt på tværs af projekter og partnerskaber.
Video om PEP:
Partnere i Indien
PEP blev lanceret i Indien i 2023 gennem tre partnerskabsprojekter i samarbejde med følgende partnere:
- Christian Medical College (CMC) Vellore
- All India Institute of Medical Science (AIIMS)
- Public Health Foundation of India (PHFI)
Partnere i Kenya
I 2024 udvidede PEP sine aktiviteter til Kenya og søsatte tre partnerskabsprojekter med følgende partnere:
- Amref Health Africa, i partnerskab med Christian Health Association of Kenya (CHAK) og Kenya Conference of Catholic Bishops (KCCB)
- Africa Population Health Research Center (APHRC), i partnerskab med Kenya Medical Training College (KMTC).
- Non-Communicable Disease Alliance Kenya (NCDAK). Implementeringen af projektet er koordineret med det kenyanske sundhedsministerium.
Partnere i Danmark
PEP faciliterer netværk mellem uddannelsesinstitutioner og danske partnerinstitutioner i forhold til teknisk assistance, gensidig læring og udvikling af institutionerne. PEP har etableret partnerskaber med følgende institutioner:
- Center for Online and Blended Learning (COBL), Københavns Universitet.
- Tre danske professionshøjskoler: Absalon, Københavns Professionshøjskole og VIA University College.
Relevante dokumenter: